Überflash
Toneelspel
Jacob Dekker
Toneelspel
Jacob Dekker
Überflash
18-04-2014 – 06-05-2014
Een hypnotiseur geneest jonge mensen van hun trauma's, maar wie geneest hem? Een cliënte begrijpt hem, maar ze spant hem ook voor haar karretje. De jonge mensen moeten hem verlossen.
Überflash
toneelspel
Jacob Dekker
Personen:
Überflash, hypnotiseur
patiënten collectief:
Rasja ten Have
Albert Plesman
Liselotte van der Waals
Victoria ten Have, moeder van Rasja
Stefanie Euterpe, hoer
Stem: Morpheus, god van slaap, vrouwelijke stem
1e scène
Überflash, Victoria, Rasja.
Victoria Bedankt, dat u ons wil ontvangen, meneer Überflash, bedankt.
Überflash De deur is altijd open, mevrouw ten Have.
Victoria Bureau Uitschot & Plunder, meneer Überflash, uw bureau, wat bedoelt u daar eigenlijk mee?
Überflash Ik ben uit jeugdzorg wegbezuinigd, omdat ik geen targets haalde, of zo, dus ben ik uitschot en nu leef ik van het plunderen van brave burgers die geen hulp meer krijgen van jeugdzorg.
Victoria Oh, juist ja.
Überflash Zegt u het eens.
Victoria Mijn dochter, meneer, kunt u haar helpen?
Rasja Mijn moeder, meneer, kunt u me van haar afhelpen?
Victoria Ze kan niet tegen een nieuw gezicht.
Rasja Dat is een gezicht? Dat is een ponem! Ik moet hem van klandizie voorzien, dat is de truc van de bezuinigingen, zodat wij nergens anders meer naartoe kunnen.
Überflash Je kunt misschien beter een huurmoordenaar in de arm nemen.
Rasja Wat vraagt u?
Victoria Ze haat me, meneer, mijn lieve, kleine meisje haat me, en ik verdraag het niet meer.
Rasja Ik haat haar geeneens, ik wil haar alleen maar vergeten, weet u wel, zoals mensen de doden vergeten.
Überflash Welke doden zijn dat?
Rasja U weet het niet, vraag het dan niet aan mij. Ik heb nog nooit een dode gezien.
Überflash En de levenden.
Rasja Die mogen allemaal verrekken.
Victoria Doe normaal, doe alsjeblieft normaal, zeg.
Rasja Dit is normaal.
Victoria Zit eens rechtop, je lijkend wel een zak aardappelen, zoals jij erbij zit.
Rasja Oké, oké.
Victoria En doe die knoopjes dicht, er is niks te zien daar beneden, je slooft je uit voor niks.
Rasja Ik heb het benauwd, mamma, niet het bovenste knoopje, niet niet niet.
Victoria Je moet haar aankleden, een meid van vijftien jaar, en je moet haar sokken nog binnenste buiten keren.
Rasja Dat ziet toch niemand!
Victoria En dan dat haar, moet je dat haar zien!
Rasja Dat staat nou eenmaal alle kanten op.
Victoria Knip het er dan af.
Rasja Ik wil me erin kleden, erin kleden, weet je wel, dat het het enige is dat ik draag.
Victoria Waar haalt ze die onzin vandaan?
Rasja En als het lang genoeg is veeg ik mijn reet ermee af.
Victoria Dat doet ze om stoer te lijken, meneer Überflash.
Rasja Overal en altijd willen ze naakte meisjes zien, maar als je je wilt laten zien, dan mag het niet, meneer Überflash, want dan is je haar opeens schaamhaar geworden.
Victoria Hier valt toch niet mee te praten!
Rasja Vind ik ook. Mag ik dan nou oprotten?
Überflash Dan ga ik met je mee.
Victoria Ik heb liever dat u hier blijft, met haar, dat lijkt me veiliger.
Rasja Voor wie? Ik doe hem niks, ik kijk wel uit, die enge vent raak ik niet aan.
Victoria Ze is handtastelijk en gewelddadig, ze heeft een strafblad.
Rasja Er staat nog weinig op, maar ik werk eraan.
Victoria Geweldpleging, handel in narcotica, examenfraude, noem het maar weinig.
Rasja En ik kan goed schelden, dat doen neuroten die erfelijk belast zijn, namelijk, maar je wordt er niet voor veroordeeld, helaas, want het valt onder de vrijheid van meningsuiting.
Überflash Treft het je niet als onaangenaam in een categorie te vallen, en nog wel een die zo staat aangeschreven?
Rasja Op dergelijke suggestieve vragen ga ik niet in.
Victoria Heeft dit wel zin, meneer?
Überflash Als we er nu mee ophouden niet.
Rasja Goed, dan laten we het hierbij.
Überflash Kop dicht!
Victoria Meneer, u laat mij schrikken.
Überflash Mevrouw, u bent verexcuseerd.
Victoria Wat, wat zegt u?
Rasja Hij bedoelt waarschijnlijk dat je moet oprotten, mam.
Victoria Oh, nou, dan ga ik maar.
Rasja Denk jij dat jij mij bang kunt maken dikzak?
Überflash Ik weet het wel zeker.
Victoria U doet haar toch niks?
Überflash Geen blijvende schade, die heeft ze al opgelopen.
Rasja Mijn schade is mijn dierbaarste bezit.
Überflash Niemand zal het je afnemen.
Rasja Ik zal het uitventen aan alle andere mensen, te beginnen met mijn eigen zeikerige klote kinderen die ik zal kleineren en betuttelen tot ze niet meer weten wat boven en onder is.
Victoria Die onzin heeft ze van haar therapeuten.
Rasja Heel leerzaam, want het schijnt dat je je frustraties doorgeeft aan de volgende generatie die nergens om heeft gevraagd, wat een pracht regeling, u, als therapeut, spint daar goed garen bij.
Überflash Wit, zowel als zwart garen.
Rasja Oprotten, mam, ik ga leren hoe ik de arbeidskracht moet repliceren. Jij weet al hoe dat moet.
2e scène
Überflash, Rasja.
Rasja Kunt u nog meer, dan schreeuwen dat ik mijn kop moet houden?
Überflash Ik kan je laten zwijgen tot het einde der tijden.
Rasja Daar zou u mij een dienst mee bewijzen.
Überflash Jij hebt het over volgende generaties, over het repliceren van de arbeidskracht. Waar gaat dat over?
Rasja Ik lees alles wat los en vast zit, maar het heeft geen grond, ik weet totaal niet waar ik het over heb.
Überflash Als de schrijvers van die boeken dat nou ook eens wisten.
Rasja Wat voor rottigheid gaat u met me uithalen, zeg het maar, ik weet graag waar ik aan toe ben.
Überflash Ik hypnotiseer je, en dan zeg jij wat je weet, en niet wat je hebt gelezen.
Rasja Dat helpt mij van mijn moeder af?
Überflash Van de moeder die je nu hebt.
Rasja En u moet mij vertellen wat zin en onzin is?
Überflash Dat ga jij jezelf vertellen.
Rasja Ik ben hier zo moe van, zo moe, zo heel erg moe, dat mijn ogen droog zijn en geen tranen meer hebben, weet u dat, zo moe.
Überflash Als ik je wek ben je verkwikt.
Rasja Oh, verkwikt, ik hou zo van dat woord: verkwikt.
Ik verlang er zo naar helemaal in dat woord te zijn en te kunnen zeggen: de slaap heeft mij verkwikt; de regen heeft mij verkwikt; het bad heeft mij verkwikt; de kwik vloeit door mijn aderen …
Ik wil dat de woorden die ik zeg precies zeggen wat ik denk, maar alles wat ik in de mond neem klinkt vals.
Het zijn frasen met franje, waarvan men zegt dat het mooi is gezegd.
Het is stijl, geen inhoud.
Ik ben een op te voeden object, dat kan worden opgemeten met een Cito-toets en een examen, opgepompt met paniek, zegt de lolbroek.
Als je de regels verandert heb je een strafblad en is je toekomst naar de gallemiese.
Alleen de gevestigde orde wordt erom geprezen creatief te zijn, tegendraads, eigenzinnig, in deze omgekeerde wereld waar het heerlijk is om te sterven en een straf om te leven.
Ze nemen het allemaal voor mij op, want ik ben jong, een meisje, een werkgelegenheidsobject, een baarmoeder in mijn binnenste zelf, oh, heerlijk, heerlijke terugkeer naar mijn moeder als ik zelf zwanger ben met een kindje in mijn buik, maar het zou een tienerzwangerschap zijn, ik zou mijn toekomst ermee vergooien, wat moet jij nou met een kind, je zit amper op de middelbare school.
Mijn kindje, mijn lieve kindje, ben ik ook iemands lieve kindje?
Waarom zit die trut de hele tijd aan me, waarom kan ze me niet vasthouden zodat ik het goed voel als ze me weer loslaat?
Mij loslaten, daar gaat het toch om, dat ik tegenover haar sta, gereflecteerd in haar ogen als schoonste maagd op de wereld, haar lieve dochter?
Mijn naam is mademoiselle ten Have, ma chère mamman, la Rasja á votre service.
Waarom moet ik huilen als ik daaraan denk?
Mamma, wie ben jij dan?
Jou zie ik voor me, platgenaaid en hoogzwanger, uitgelachen en eenzaam, jonge vrouw met een baby, dat je bent vergeten door de hele wereld, en ik kan je niet terugroepen, want mijn woorden die ik spreek met mijn mond hebben geen betekenis.
Überflash Rasja, sta eens op.
Rasja Meneer Überflash, wat kan ik voor u doen?
Überflash Huppen, Rasja, huppen.
Rasja Zo goed?
Überflash Zo goed. En ga maar weer zitten.
Rasja Ben ik nu verkwikt?
Überflash Als het gewas na de plasregens in april.
Rasja Oh, dat is mooi, dat is zo mooi.
Überflash Ik heb een opdracht voor je.
Rasja Moet ik weer het werk doen, zeker.
Überflash Jij bent het werk.
Rasja Oké, ik ben het werk.
Überflash Sri Krishna zegt: 'Als ik niet zou werken zouden deze werelden vergaan.'
Rasja Uitslover.
Überflash Dag, Rasja
Rasja Net nou ik er een beetje in begin te komen.
Überflash Op de valreep dan.
Rasja Mijn moeder was heel jong toen ik werd geboren, ze wist niet eens hoe ze me aan moest kleden zodoende ben ik overdwars en averechts in mijn vel komen te zitten. Letterlijk. Ik weet soms geeneens hoe ik moet lopen, zo raar zitten mijn botten in elkaar.
Überflash Sta op, neem mijn hand, dan lopen we een eindje op en neer.
Rasja Als je maar niet denkt dat ik je verkering ben.
Überflash Ik ben leidsman van mademoiselle ten Have.
Rasja Oh, dat is mooi, mademoiselle ten Have. Ik wil Franse taalkunde studeren, maar ze zeggen dat er geen droog brood in te verdienen is.
Überflash Gelukkig niet, want dan zou het de aandacht van managers en bankiers trekken.
Rasja Waar zullen we eens heen lopen, meneer Überflash?
Überflash Het einde van de wereld.
Rasja Waarschuw me als we halverwege zijn, anders wordt het te ver als ik nog terug wil.
Überflash De eerste stap is de hele weg.
Rasja Daar hou ik van. Symbolisch en praktisch tegelijk. Daar hou ik nou van.
Überflash Hoe voel je je?
Rasja Watte?
Überflash Ik informeerde naar je courante emotionele conditie.
Rasja Aha!
Überflash Nou, zeg het eens?
Rasja Ik voel me gestimuleerd om nog meer rottigheid uit te halen, om er een keer echt werk van te maken, in plaats van te hooi en te gras te jatten, te liegen en de hoer uit te hangen.
Alle expressie wordt ingeperkt door het woord.
Het enige dat me rest om mijn ziel te redden is de mensen zo diep mogelijk te beledigen.
Überflash Je hebt een plan?
Rasja Ik ga een boek schrijven.
Überflash Er is voor ouders geen grotere verschrikking dan een kind dat een boek schrijft.
Rasja Ze kennen allerlei woorden niet, maar ze verwijten het jou als je ze gebruikt.
Ik zal een zo schandelijk boek schrijven dat het hele Nederlandse volk razend zal worden van geilheid.
Dan voelen ze tenminste iets.
3e scène
Überflash, Plesman
Albert Meneer Überflash, ik heb dus een probleem, ziet u, of eigenlijk, het is geen probleem.
Überflash Geen probleem.
Albert Dat heb ik gewoon niet.
Überflash Gewoon geen probleem.
Albert Dat is niks voor mij.
Überflash Anderen hebben een probleem, met jou.
Albert Juist, anderen, die hebben een probleem en dus met mij, en ik wil daarover praten.
Überflash Daar ben ik voor.
Albert Ik kom bij u.
Überflash Ik zie je, en ik hoor je.
Albert Want van u schijnen de mensen niet zo moe te worden.
Überflash Daar weet ik niks van.
Albert Praten, niet zo moe van het praten, met u.
Überflash Aha, ik snap het.
Albert Ze slapen en rusten uit, van het praten.
Überflash Zo had ik het nog niet bekeken.
Albert Bij anderen is praten inspannend, en verontrustend, hier is het maar een droom.
Überflash Ik breng je in slaap en laat je vragen om een wijs hart.
Albert Kan ik dat zo niet, gewoon, nu ik nog wakker ben.
Überflash Houdt iemand je tegen?
Albert Dat niet, maar, weet u, ik kom er gewoon niet toe.
Überflash Wie kan jou een wijs hart geven?
Albert Als ik die kende, ging ik wel naar hem toe.
Überflash Of naar haar.
Albert Dat zou in eerste instantie niet bij me opkomen.
Überflash Zal ik je de weg wijzen?
Albert Maar, dan moet ik er toch weer zelf naartoe.
Überflash Je bent ook hier gekomen, op eigen kracht.
Albert Het was nog een heel eind, overdrachtelijk gesproken, snap u.
Überflash Ik ben maar gewoon een hulpverlener.
Albert Ze zeggen: ga naar Überflash, als je je paaseieren wilt verstoppen, je kunt ze gegarandeerd niet meer terugvinden.
Überflash Ik zal het op mijn website zetten.
Albert Ziet u, ik kan het wel bedenken, maar ik kan het niet doen.
Ik kon dit najaar beginnen aan de opleiding tot regisseur.
Ik kon meedoen met de productie van een toneelstuk: De naakte macha, zag er geil uit.
Ik zat in een band, want ik kan bijvoorbeeld heel aardig piano spelen.
En zo waren er tig dingen, weet u, die ik had kunnen gaan doen.
Überflash Maar nu ben je hier.
Albert Omdat ik niet eens op de eerste repetitie ben verschenen.
De producent schreef me lange e-mails om me over te halen, en toen zei ik ja, maar toen had hij kennelijk even wat anders aan zijn hoofd dan mijn ego en ik liet het meteen weer afweten.
Er is één ding dat wacht op uitwerking.
Het ligt ergens, ik hoef het maar op te rapen.
En dan gaat het vanzelf met mij aan de haal.
Al die mensen die het goed met me voorhebben, die zien dat ik zoveel meer talent heb dan een ander, huilen hun ogen rood als ze zien dat ik mijn leven vergooi en verknoei.
Voor hun wil ik aan het werk, en omdat ze zeiden: 'Ga naar Überflash, en hij wijst je de weg.'
Oh, ik word zo moe van mijn eigen, van mijn gepraat, ik kan maar beter gaan, want ik verveel u, en ik moet bovendien naar, eh, wat was het ook alweer, het is alweer kwart voor elf, en ik ben zo moe.
Überflash Ik zal je waarschuwen als je wakker moet worden.
Albert Kan ik niet blijven slapen?
Überflash Waar wil je blijven slapen, in deze of in de andere wereld?
4e scène
Als tevoren.
Albert Met welk recht?
Tegen wie praten ze?
Jij hebt zo een présence, jongeman, jij bent geknipt voor de rol van Geronimo. De mensen doen het in hun broek als jij het podium betreedt.
Jij hebt de lach aan je kont hangen.
Van een ouwe, valse pianola maak jij een Steinway. Speel nog eens Je t'aime, moi non plus, maak ons nog eens geil.
Dat is lachen met die Plesman.
Je wilt me voor je karretje spannen, en me een achterlijke Indiaan laten spelen in jouw achterlijke toneelstuk.
Ik kan het zelf regisseren, maar dan laat ik mensen naar mijn pijpen dansen alsof je ze een mechaniekje in hun reet hebt gedraaid.
Dat is toch geen doen!
Geef ze de vrijheid, zeg: 'Maak een show en doe erin wat je zelf wilt, zeg wat je zelf denkt!'
Wat denk je dat daarvan komt?
Mensen die nergens toe in staat zijn, verdwaald en afhankelijk van input via de iPod en het rad dat deze kleurige wereld ze voor ogen draait.
Hebben ze het tegen mij?
Heb ik daarvoor soms toestemming gegeven?
5e scène
als tevoren.
Überflash Je mag je paaseieren gaan zoeken, beste jongen.
Albert Dat was maar een grapje.
Überflash En ik meen het. Zoeken, paaseieren.
Albert Ik heb ze zelf verstopt?
Überflash Er zit er tenminste één in je zak.
Albert Verrek, een paasei. En het is geeneens Pasen.
Überflash Leuk geintje, joh, echt lachen.
Albert Ik dacht: ik neem meneer hocus pocus wel even in de maling.
Überflash Dat mag, maar je hebt je ei zelf meegenomen, en nu mag je het opeten.
Albert Ben ik nog onder hypnose?
Überflash Was je dat dan?
Albert U speelt met me, meneer Überflash.
Überflash Ik meen wat ik zeg.
Albert Dit ei dat ben ik zelf.
Überflash Je bent een eitje.
Albert Voor u is het een eitje, maar ik vind het knap lastig te begrijpen.
Überflash Je leeft in de verwachtingen van anderen, Plesman, jongen, en daar moest je maar eens mee ophouden.
Albert Maar ik voer echt helemaal niks uit.
Überflash Goed zo.
Albert Daar kan ik toch niet mee aankomen?
Überflash Dat is het mooie ervan.
Albert Mam, moet je horen, ik ben een nietsnut en meneer Überflash zegt dat dat mijn roeping is, dus, stapje opzij graag, dan kan ik doorgaan waar ik was gebleven, met niks doen, namelijk.
Überflash Als je dat eens deed was je al een heel eind op weg.
Albert Ik kan dat niet, dat, ik kan dat niet.
Überflash Het is wat je in dit leven moet doen.
Albert Ik vergooi mijn toekomst.
Überflash Je legt je toekomst open.
Albert Dan heb ik alles voor niets gedaan. Pianolessen tot ik groen en geel zag. Balletles zodat ik nooit meer een gewoon mens kan zijn. De toneelclub tot ik niet meer wist wat boven en onder was.
Überflash Dat is niet verloren, want dat ben je geworden en zal nooit meer veranderen.
Albert Moet ik dan soms mijn eigen show schrijven, de hoofdrol spelen, en het zelf regisseren?
Überflash Schrijf de hoofdrol voor een vrouw.
Albert Tja, dat is wel een goeie. Zelf vrouw worden, in mijn vrouwelijke beroepen.
Überflash Gaat wat ver, zie het wel voor me.
Albert Maar dan ga ik wat doen.
Überflash Ja, dan ga je wat doen.
Albert De mensen zullen zeggen dat ik een arrogante, zelfingenomen kwal ben.
Überflash Dat ben je toch ook.
Albert Die alles per se in zijn eentje wil doen.
Überflash Die alles in zijn eentje moet doen.
Albert Dan blijf ik alleen.
Überflash De mensen komen vanzelf naar je toe.
6e scène
Überflash, Sylvia van der Waals, Victoria ten Have.
Victoria Ik weet niet wat ik van u denken moet, meneer Überflash, ik weet het echt niet.
Überflash Dat spijt me, mevrouw. Hoe kan ik u helpen?
Victoria Ze schrijft een boek!
Überflash De jongedame schrijft een boek?
Victoria Nee, Rasja, uw cliënte, er zat geen kwaad in die rotmeid en nu schrijft ze een boek!
Überflash U hebt het haar ontraden?
Victoria Wat dacht u! Van alle ellende, van alle rottigheid ter wereld is dat het aller- aller- allerergste.
Überflash Waar gaat het over?
Victoria Over de bloemetjes en de bijtjes, waar denkt u dat een puber zo al over schrijft?
Überflash Over wat hem of haar bezighoudt.
Victoria Nou, vraag mij dan niks.
Überflash U hoeft het toch niet te lezen, mevrouw?
Victoria Ik ben haar moeder, zij moet zulke dingen niet opschrijven.
Überflash Opschrijven is wat anders dan schrijven, maar daar gaat het nu niet om. Mevrouw, zij doet wat ze in zich heeft en ze moet daar de gevolgen van dragen.
Victoria Pardon, zíj draagt de gevolgen?
Überflash Minachting vanuit haar naaste omgeving, miskenning door de smaakmakende gemeente, verachting voor het uitblijven van succes, en tenslotte belachelijk te worden gemaakt door haar eigen familie.
Victoria Dat bedoel ik, meneer, u wordt hartelijk bedankt.
Überflash Tot uw dienst.
Victoria Daarom wil ik erbij zijn als u mijn nichtje hier behandelt. Ik wil het met mijn eigen ogen zien.
Überflash De jongedame stemt daarmee in?
Liselotte Wat zegt u?
Überflash Vind je het goed?
Liselotte Ja, nou ja, het zal wel.
Victoria Ze heeft het idee van Rasja.
Überflash Zij wil ook een boek schrijven?
Victoria Dat heeft ze al gedaan, vandaar dat ze hulp nodig heeft.
Überflash U vertrouwt mij niet, maar u brengt haar toch bij mij.
Liselotte Ik kon haar niet tegenhouden, maar ik kom hier uit mezelf, wat denkt u wel?
Überflash Dat je een jong meisje bent, weerloos overgeleverd aan het geweld uit je naaste omgeving.
Liselotte Dat is nog het minste.
Victoria De jongedame worstelt met de problemen van de schepping en de wereld, tel uit je winst.
Liselotte Het geweld in mijn naaste omgeving is daar slechts een afspiegeling van.
Victoria Ze is echt helemaal de weg kwijt.
Liselotte Ik denk ook wel dat dat zo is, meneer Überflash, en u hebt mijn nichtje Rasja en mijn vriendje Albert op weg geholpen.
Victoria Op de verkeerde weg.
Liselotte Dat zou kunnen, dat zou heel goed kunnen, maar het is in ieder geval een weg en geen woestijn.
Überflash Meer kan ik inderdaad niet doen.
Victoria Wat leert u ze dan, meneer Überflash?
Überflash Dat mensen alles gemaakt hebben, en bedacht, en dat ze daar zelf aan meedoen.
Liselotte Ik wijs af wat de mensen maken en bedenken.
Überflash Dat is een goed begin.
Victoria Ik kan dit niet volgen, dit is toch een godvergeten schande.
Alles afwijzen, dat is zó ondankbaar.
Liselotte Geheime diensten.
Volkerenmoord.
Religies.
Het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen.
Drones.
Privatisering
De Tweede Wereldoorlog.
Sociale arbeidsdeling.
Victoria Ja ja, hou maar weer op!
Überflash Moet ik haar de ogen leren sluiten?
Victoria U brengt ze toch in slaap?
Überflash Ik wek ze op tot de droom.
Liselotte In de droom zal ik tot u spreken.
Victoria Waar heb je dat nou weer vandaan?
Überflash De Heilige Schrift, ik weet even niet precies waar het staat.
Liselotte Numeri 12 vers 6: … door een droom zal Ik met hem spreken.
Victoria Zij haalt echt alles erbij.
Liselotte Het is vermoeiend zo te moeten leven, ik ben zo moe geworden, ze moe van alles.
Überflash Ik zal je wekken als je bent uitgesproken.
Victoria Dat kan even duren, want als die eenmaal van wal steekt!
Liselotte Stilte graag, en val me niet in de rede.
7e scène
als tevoren.
Liselotte Heinrich Himmler inspecteerde zijn Hollandse vrijwilligers op het Museumplein in Amsterdam. Hij tegen een van zijn officieren: 'Deze mannen zien er beter uit dan de uwe, meneer.'
Deze officier keek naar de Hollandse dienstklopper die hem dit had geleverd en heeft hem vervolgens in alles tegengewerkt.
Rudolf Nurejef werd chef van het ballet van de Parijse Opera.
Hij zocht naar talent en haalde jongens en meisjes uit het corps de ballet en gaf ze belangrijke partijen.
Hij doorbrak de vastgelegde verhoudingen in de groep, waarin werd bepaald dat alleen solisten bepaalde partijen mochten dansen.
Het gaf aanleiding tot een campagne tegen zijn gezag, en het leidde tot zijn ontslag.
Klokkenluider Bos hing de vuile was buiten en werd bij het oud vuil gezet.
Hij woonde in een caravan, en dan mocht hij nog van geluk spreken.
Zijn gebrek aan loyaliteit aan zijn werkgever was dermate schokkend dat hij niet op zijn woord kon worden geloofd, ook niet toen het door alles werd bevestigd.
Ik las een boek voor mijn leeslijst. Darkness at Noon, Arthur Koestler.
Ze zeiden nog doe dat niet, dan zul je jezelf herkennen, maar ik was eigenwijs en ik ben eraan onderdoor gegaan.
Elkaar tegenwerken is tot systeem verheven, en wie het wint heeft gelijk.
Een persoon in het boek moet zijn Bijbeltje verbergen voor zijn dochter; ze zou hem ervoor aangeven om zijn woning te kunnen krijgen.
Dus toen las ik de Bijbel.
Wat heeft Saul gedaan?
Waarom werd hij verworpen?
Waarom werd die kleine, rooie dakhaas van een David verkozen boven hem?
Hij offerde zonder Samuëls toestemming; zijn mannen joegen niet iedereen over de kling, ze spaarden bijvoorbeeld een paar kinderen.
Hij hield van muziek.
Hij vereerde Samuël: Samuël droeg rouw om hem.
Ik las dat Frank Zappa, die lul, het uitbrengen van de eerste plaat van The Velvet Underground heeft tegengehouden, omdat hij de eerste wilde zijn met een freak-release.
Het kon de Velvets niks schelen.
Wat wij kunnen dat kun jij toch niet, stomme idioot, zeiden ze.
Daar moet ik aan denken, als ik er weer eens aan onderdoor ga, en dat helpt wel een klein beetje.
Jullie afgunst en jullie tegenwerking hebben geen betekenis, behalve dat het jullie tekent; het is het Kaïns teken.
8e scène
als tevoren.
Überflash De elkaar tegenwerkende nazi's hebben de Duitse nederlaag niet kunnen voorkomen.
Nurejef is tot aan zijn laatste snik aan de Parijse Opera verbonden geweest.
Meneer Bos is een nationale held. Zijn optreden heeft wetgeving op het gebied van klokkenluiders mogelijk gemaakt. Darkness at Noon beschrijft het stalinisme dat door ieder weldenkend mens inmiddels wordt veroordeeld.
Saul hield zich niet aan de Koningswet en respecteerde de verdeling van de macht niet.
De Velvets zijn geen lichtend voorbeeld, en dat wisten ze zelf ook wel.
Victoria Goed gesproken, meneer Überflash.
Liselotte Ben ik nu weer wakker?
Überflash Als je een bevel kunt opvolgen.
Liselotte Zegt u het maar.
Überflash Op handen en voeten, ja, zo ja, en snuffelen rondom mijn voeten.
Liselotte Een hondje zijn?
Überflash Een lief hondje zijn.
Liselotte Oh, maar dat is heerlijk. Onverschillig rondlopen achter je neus aan, laag onder de mensen en met tanden die allemaal zijn om mee te bijten.
Überflash Hoe voel je je?
Liselotte Ik voel dat ik word tegengewerkt.
Überflash Dat blijkt waar uit?
Liselotte Het genuanceerde standpunt.
Überflash Dat bereikt is na een eindeloze strijd, beste Liselotte, en de strijd is wat je voelt.
Liselotte Ik ben er niet tegen opgewassen.
Überflash Wie wel?
Victoria Een volwassen, weldenkende vrouw, die is er tegen opgewassen.
Liselotte Een tante die het allemaal geen moer kan schelen.
Überflash Het gaat niet om de strijd van een ander, want de strijd van een ander te voeren is vol gevaren, omdat jij die niet kunt winnen.
Liselotte Wat is dan mijn eigen strijd?
Victoria Een fatsoenlijk meisje worden, een beetje je best doen op school, dat is jouw strijd.
Überflash De vriend moet worden gescheiden van de vijand. Allemachtig, ik lijkt Mao Tse Toeng wel. En je sluit je aan bij je vrienden en je vergeeft je vijanden.
Liselotte U lijkt eerder op een dominee.
Überflash Daar heb ik inderdaad aanleg voor.
Liselotte De veldslag duurt voort. De discussie met het verleden, het gedrang rondom de schaarse middelen nu, en om de wedloop naar de beste plaatsen in de toekomst.
Voor mijn ogen en in mijn ziel duurt de veldslag voort.
Überflash Je mengt je in de strijd?
Liselotte Ik stond er opeens middenin, nog voordat ik wist dat de veldtocht was begonnen.
Überflash Welke wapens heb je in de hand?
Liselotte Ik ben naakt en weerloos.
Überflash Toen heb je de pen opgenomen.
Victoria Moedigt u dit gedrag niet aan, alstublieft!
Liselotte Ik ben neergezegen temidden van de doden en de gewonden, met mijn knieën in het bloed gedompeld, en ik heb een 's mensen griffel opgenomen en ik heb het woord dat mij naar de lippen welde neergeschreven.
Victoria Waar haalt ze het vandaan?
Het is een puber, dus wat kun je ervan verwachten, maar een volwassen mens zouden ze ervoor opsluiten.
Überflash Ik kan u op dit punt geruststellen, alle volwassenen die dit doen zitten achter slot en grendel.
Victoria Ze groeit als kool. Hoe kan ik haar redden?
Überflash Waar is dat boek van jou, Liselotte?
Liselotte Computerbestandje, beveiligde modus, en een kopietjes op twee usb sticks en mijn externe harde schijf, en, oh ja, het zweeft in de cloud waar het nog het minst veilig is.
Überflash Waar gaat het eigenlijk over?
Liselotte Ik heb in het wilde weg iets gezegd, en ik ben op zoek gegaan naar de betekenis van wat ik heb gezegd.
Überflash En dat was?
Liselotte Ik ben alleen, ik ben alleen, ik ben alleen.
Victoria Ze moest het verbranden. Dat doen schrijvers toch, hun eerstelingen verbranden?
Überflash Dat zeggen ze, maar waar is de as?
Liselotte Ik zal het naar u mailen, meneer Überflash.
Überflash Je stuurt het naar een online drukkertje, je bestelt twintig exemplaren, eentje voor mij.
Victoria Maar het is allemaal gelul en het hangt als los zand aan elkaar.
Überflash Ik hoop het maar.
Victoria Er zijn al veel te veel boeken op de wereld.
Überflash Weet u ook hoeveel boeken precies genoeg is, of hoeveel er te weinig zijn als er een vermeend tekort is?
Liselotte Mijn boek heeft zijn plaats.
Überflash U hoort het.
Victoria U hebt zich opnieuw misdragen, meneer Überflash, en u hebt uw reputatie waargemaakt.
Überflash Dank u, mevrouw.
Victoria U zult ontdekken dat er een verschil is tussen jezelf zijn, en je misdragen. U heft dat op, en het zal u opbreken.
9e scène
Rasja ten Have, Albert Plesman, Liselotte van der Waals, entree van Stefanie Euterpe.
Rasja Je moet ook niet verwachten dat je met open armen zult worden ontvangen omdat je je onaangepast gedraagt.
Liselotte Dat is naïef.
Albert Maar je hoort niet anders dan dat de kunstenaar wars is van alle conventies en zijn eigen weg gaat en dat hij daarom zo goed is!
Rasja Of zij.
Liselotte Hij, of zij, is erin geslaagd de publieke opinie aan zichzelf aan te passen, of aan haarzelf.
Rasja Reken maar dat dat een heel werk is.
Liselotte Waar je niet zonder kleerscheuren doorheen komt.
Albert Maar ik wil erkenning.
Rasja Daar ga je de fout in.
Liselotte Wij hebben trouwens elkaar, van wie willen we nog meer erkenning?
Rasja Kijk uit, voor je het weet bewonderen de mensen je. En wie zijn die mensen?
Liselotte Wij zijn al met zijn drietjes, hoeveel zijn er niet helemaal alleen?
Albert Moet ik het me dan maar verbeelden?
Rasja Dat is niet reëel.
Liselotte Als je doet alsof je wat hebt, dan krijg je het, maar het is toch niet reëel.
Rasja Wat weten we eigenlijk van de anderen?
Liselotte Anderen die we niet te zien en te lezen krijgen omdat er niets van ze te zien en over ze te lezen is.
Rasja De rubrieken der letteren zijn geschreven door mensen met een mening en daar hebben ze het dan over.
Liselotte Neem het ze maar eens kwalijk.
Rasja Als wij de gevestigde orde waren, wat dan?
Liselotte De rubrieken zijn het eigendom van steenrijke mensen of kapitaalkrachtige corporaties.
Albert Dit is toch hopeloos, jongens, daar moeten wij toch wat aan doen!
Liselotte En bij Google zitten de grootste verraders.
Rasja Dus als mijn moeder zegt dat het een verschrikking is als je kind een boek schrijft, dan heeft ze een punt.
Albert Maak me niet depressief. Zeg liever wat je schrijft.
Rasja Jeux en bas, visage en haut. Mijn titel.
Neergeslagen ogen, het hoofd geheven.
Mijn eigen, innerlijke tegenstrijdigheid, het perk waarin ik worstel met mezelf, dat heb ik tot thema gemaakt.
Ik ben mijn eigen heldin, maar ze is echt heel wat anders dan wat ik ben, ze gedraagt zich totaal anders.
Zij is het die in mij leeft en ik toon haar op de bladzijden die ik schrijf.
Liselotte Zij leidt een losbandig leven, mag ik hopen?
Rasja Wat ik verzin, en waar ik voor terugdeins.
Liselotte Omdat je het eigenlijk te smerig voor woorden vindt.
Rasja Ik laat mezelf zien wat niet mogelijk is en daarom heb ik vrede met mezelf.
Liselotte Hoe ver ben je?
Rasja Ik heb een versie op de computer geschreven en de spellingscontrole er doorheen gejaagd.
Albert Kost teveel tijd. Ik beperk me tot het neerkalken van dialogen en opmerkingen.
Liselotte Een voleindigd werk is ook een belediging aan het adres van de lezer.
Albert Ik kan het niet nog meer met je eens zijn. Waarom kan een lezer het werk niet zelf voortzetten?
Liselotte Ik schrijf weleens stukjes bij een boek, wacht even, of ja, ik heb een dialoogje geschreven bij de Gysbreght, tussen de portier en de abt Willebord, als ze overleggen wat ze met de maarschalk moeten doen; en ik heb de verkrachter van Clarissa sprekend ingevoerd, want een verkrachter die niks zegt, dat vond ik mensonterend.
Albert Ik heb het uit Wachten op Godot.
Spelletjes spelen om de tijd te doden.
Dus dan kom je op soldaatjes in de loopgraven; krijgsgevangenen in een kamp; ambtenaren op een departement; gamers op internet.
Je kunt het zo gek niet verzinnen.
Hoe komen we de tijd door zonder ons ooit iets af te vragen, zoals: wat doen we hier eigenlijk?
Liselotte Jouw werk is af, Rasja, wat nu?
Rasja Het gaat over het onderwijs als therapie om me van mijn jeugd af te helpen.
Het wordt daarom beschouwd als onvolwassen.
Ik moet nodig wat meer ellende meemaken om wat afstand tot mijn onderwerp te krijgen.
Ik verzin het niet, ik heb het slechts van mijn leraar Nederlands.
Liselotte Volwassen thema's zoals een jong meisje met valse beloftes over liefde en trouw het bed in praten, bijvoorbeeld, of de spanningen tussen een politicus die de waarheid niet wil horen van zijn ondergeschikte en doorgaat publiek geld aan ict projecten te besteden.
Stefanie Euterpe komt op.
Stefanie Wat een akelige stilte valt hier, zeg.
Heeft die meneer, hoe heet-ie, Überflash, jullie met stomheid geslagen?
Knap hoor, jonge mensen het zwijgen op te leggen.
Zeg, mooie jongen, ben jij nou verlegen voor mij, en je zit met twee bloedmooie meiden te praten.
Je zet een gezicht alsof je weet wat er op het bandje van mijn bh'tje staat.
Zeg eens wat, zeg eens wat die meneer nou voor een man is, ik ben ook maar geroepen en gestuurd.
Rasja Nou, eh, hij laat je praten.
Stefanie Hebben jullie wel nodig, zeker.
Rasja Het is praten zonder dat je er zelf erg in hebt.
Stefanie Dan werkt hij dus met politici, en artsen. Ik vergeet advocaten, sorry, niet beledigend bedoeld.
Rasja Ik geloofde het ook niet.
Stefanie Nou, je maakt me nieuwsgierig.
Ik mag ook wel eens leren mijn klep te houden, als dat het effect is van de therapie.
Jullie zijn gevorderden?
Rasja Je bent met één sessie klaar, maar je moet ze per vier afnemen.
Stefanie Anders verdient hij niets, gelukkig, dat klinkt alweer een beetje menselijk.
Rasja Hij werkt met jongeren.
Stefanie Ik ben oud in jouw ogen, nou geeft niks, hoor, het verstand komt met de jaren.
Rasja Het spijt me.
Stefanie Wat spijt je, lieverd?
Rasja Wat ik zei, over jongeren.
Stefanie Je zult nooit meer zo oud zijn als je nu bent, dus ik ben jong genoeg om door meneer Überflash te worden behandeld.
Rasja Ik dacht dat het voor mij te laat was, en dat ik verloren was.
Stefanie Dat ben je niet voor het zover is, en één minuut voor het verscheiden is nog ruimschoots op tijd.
Liselotte Meneer Überflash maakt je werkelijk tot wat je bent.
Stefanie Dan moest ik maar maken dat ik wegkwam.
Liselotte Het is het beste dat een mens kan overkomen.
Stefanie Het is het kind van de verbeelding, maar wat is de verbeelding voor een moeder?
Liselotte De grote uitdaging aan je hele wezen.
Stefanie Je ontroert me, wat ben jij dapper, oh, daar ben je jong voor, zo'n mooi jong meisje.
Liselotte Ik hoop het te blijven.
Stefanie Er is al geen weg terug meer voor jou.
Albert Jij kunt je nog terugtrekken.
Stefanie En vluchten, zodat de vrees voor het bestaan groter wordt met elke stap die ik zet.
Albert Dat wordt een lange weg.
Stefanie Dat zeg ik, en ik moet steeds opnieuw beginnen.
Wat zijn jullie geestig.
Wat voor medicijnen schrijft hij voor?
Albert Hij hypnotiseert.
Stefanie Juist, ja, vandaar dat ze zeiden: 'Stefanie, meisje, die meneer kan je jezelf laten vergeten, in plaats van de medicijnen die je neemt.'
Albert Welke medicijnen zijn dat?
Stefanie Coke, smack, methadon, xtc, een kratje kouwe pils op zijn tijd.
Albert Dat is duurder dan therapie.
Stefanie Dat is het niet, nee, dat is het niet, ik vervreemd van mezelf en ik sterf voordat het mijn tijd is.
Albert Hoe kom je dan aan zoveel geld?
Stefanie Ik hang de hoer uit, wat dacht je, waar kan een vrouw in deze wereld zoveel geld verdienen?
Liselotte Oh, wat naar, wat erg is dat.
Rasja Hoe is zoiets mogelijk?
Stefanie Je gaat de grens over en pas dan weet je dat er een grens is.
Liselotte Uit eigen vrije wil?
Rasja Dat schijnt niet te kunnen … dat zegt ze nou net.
Stefanie Je verbeeldt je dat het echt is, omdat iemand je omhelst, maar dat is dan niet zo, het is voor geld, en het is geen cadeau, het is geen geschenk en ik geef niks terug.
Albert Maar nu ben je een prof.
Stefanie Een hoer is slachtoffer, anders is ze niet geil.
Albert Heb je geen vriend?
Stefanie Dat is niet mogelijk.
Albert Misschien kan meneer Überflash je er een geven.
Stefanie Ik zal hem toch een keer moeten vertellen wat voor een meisje ik ben.
Rasja Mag ik je een kus geven?
Liselotte Wil ik ook!
Stefanie Dat mag, maar de kus die jullie van mij terugkrijgen is niet professioneel.
Kom eens hier, lieve jongen, goed zo. Stuur me nu maar door naar die enge man.
Hij mag alles met me doen.
Rasja Mij laat hij huppen.
Albert Ik zocht paaseieren.
Liselotte Ik werd een hondje.
Stefanie Ach, wat enig allemaal, wat enig.
10e scène
Stefanie, Überflash.
Stefanie U gaat iets vreemds met mij doen, meneer Überflash?
Überflash Niet vreemder dan wat normaal gesproken met een vrouw in deze wereld wordt gedaan.
Stefanie Met een vrouw van de wereld, bedoelt u?
Überflash Nee, dat bedoel ik niet, maar dat maakt niet uit.
Stefanie Misschien vindt u dat ik mezelf beklaag?
Überflash Ik ben er om klachten aan te horen.
Stefanie Maar, wilt u er iets aan doen?
Überflash Dat is de hoop waar de mensen van leven.
Stefanie Totdat het slecht afloopt.
Überflash Dat is een waardeoordeel over het bestaan, maar in uw individuele geval is het nog niet bewezen.
Stefanie Niet na Auschwitz?
Überflash U bent opgepakt, gedeporteerd en vergast?
Stefanie Het is met miljoenen mensen gebeurd, waarom niet met mij?
Überflash Wat gebeurt er met u?
Stefanie Het is pijnlijk voor mij, om daarover te praten.
Überflash Ik kan u laten praten.
Stefanie Het meisje dat u behandelt …
Überflash Ik praat niet over mijn cliënten.
Stefanie Ik praat over haar, en zij praat en schrijft over wat ik doe, dat kan zij juist omdat zij het niet doet.
Het andere meisje kent de strijd om het bestaan niet uit de eerste hand, lijkt het, en daarom wordt ze erdoor gefascineerd.
De jongen doet zich koud en zakelijk voor, een echte borderliner zou je zegen, maar hij is goed, diep van binnen.
Ze waren hartelijk tegen me, ook uit nieuwsgierigheid, want eindelijk spreken ze iemand die is wat zij zich verbeelden.
Überflash Ik ben onder de indruk.
Stefanie Als ik een Drs. Zielknijper was, zou ik zeggen: 'Ik zie dat zo dikwijls in mijn praktijk.'
Überflash Daar zou u dan gelijk in hebben.
Stefanie Ik ben nu in de uwe, en mijn hoop is op u gevestigd.
Überflash Dan gaan we nu maar eens over tot de praktijk.
Stefanie Ik ben bang.
Überflash Hier is een glaasje water, en ik zal je voetjes instoppen en je ruggetje warm wrijven.
Stefanie Ik ben opeens zo moe.
Überflash Ik weet niet hoe het werkt, ik weet alleen dat het werkt.
Stefanie Maar ik ben zo bang.
Überflash Geef me je hand.
Stefanie gaat bij Überflash op schoot zitten.
Stefanie Zo moe, het schemert me voor mijn ogen, en wie bent u, meneer Überflash, dat jonge mensen naar u toe komen om aan de praat te worden gebracht.
Überflash In slaap gewiegd door het zandmannetje, want dat ben ik, van huis uit.
Stefanie Het zandmannetje had toch een naam?
Überflash Klaas Vaak.
11e scène
als tevoren.
Stefanie Ik ben afgedwaald van de weg die mij is gewezen.
Sereen en kalm lag het voor me, ik kon mijn voet erop zetten, één pas voorwaarts en hup, ik was op weg.
Ik wilde de baas spelen, en daarvoor moest ik de baas worden.
Ik ontdekte dat de mensen uit mijn hand aten, dat ik ze alles kon laten doen wat ik wilde, kon laten geloven wat ik ze vertelde, me laten volgen als ik de weg wees, willekeurig waarheen.
Er werd voor me gezorgd, het ontbrak mij aan helemaal niets.
Mooie kleren, of een pak vodden: geld, of blut; mooi weer, of regen en wind, dat maakte geen verschil, als er maar ergens een vogel zingend de hemel in vloog, dan had ik alles.
Toen opeens vroeg ik me af wat dan mijn middelen waren, waarmee ik dat allemaal kon en deed.
Ik keek opzij en was verloren.
Wat heb ik eigenlijk in mijn zak?
De middelen, waar zijn de middelen?
Die ben ik toen gaan verdienen, en de weg vooruit was afgesloten voor eeuwig en altijd.
Het begin lag verborgen tussen het struikgewas, de einder was bedekt met mist en donderwolken.
Waar kan ik wat zwart is wit wassen?
Ik wist niet meer waar ik was.
Ik weet niet meer waar ik ben.
Wat ik moest geven ben ik gaan verkopen.
12e scène
als tevoren.
Stefanie Wat ik moet geven, verkoop ik.
Überflash Geef het aan mij.
Stefanie Ben jij wel goed snik?
Überflash Ik heb een bloeiende praktijk in de psychotherapie, en je vraagt aan mij of ik wel goed snik ben?
Stefanie Waar moet ik dan van leven?
Überflash Je leeft van mij.
Stefanie Je maakt een grote vergissing.
Überflash Jij gaat mij vertellen wat ik moet doen.
Stefanie Dat vertel jij juist de andere mensen, die schatjes bijvoorbeeld, die op je zitten te wachten tot jij een keer bent uitgevoosd – met mij.
Überflash Het is geen leven, lieve Stefanie, ze komen niet voor mij, maar voor zichzelf.
Stefanie Is het niet heerlijk te worden aanbeden en te kunnen helpen?
Überflash Help mij.
Stefanie Jij denkt dat ik jou zal helpen, zoals jij anderen helpt.
Überflash Ik denk helemaal niet, de anderen denken voor mij.
Stefanie Jij zou inderdaad beter moeten weten dan psychotherapeut te spelen.
Überflash Ik weet het.
Stefanie Wat heb ik eigenlijk gezegd toen ik hardop dacht?
Überflash Dat je als vrouw bent geboren en ze een prof van je hebben gemaakt.
Stefanie Jij kunt wel luisteren. Dat is lief.
Überflash Ik ben lief.
Stefanie Maar je hebt een hondenleven.
Überflash Het lijden van de mensen is hartverscheurend.
Stefanie Moet je niet zelf eens naar een zielknijper, die helpt je wel van je betrokkenheid af.
Überflash Dan verlies ik mijn macht over de slaap.
Stefanie En daar leef je van.
Überflash Ik leef daar rijk van.
Stefanie Maar je bent onbevredigd, overdrachtelijk gesproken.
Überflash Ik ben leeg.
Stefanie Ach, wat heerlijk, leeg zijn, nergens, niets.
Überflash En ik ben bang.
Stefanie Andere mensen, dat is pas erg.
Überflash Ik weet het, daarom wil ik één ander mens.
Stefanie Ik ben nog nooit zo, als het ware cerebraal, het hof gemaakt.
Überflash Heb ik succes?
Stefanie Wie zou deze avances niet belonen?
Überflash Een prof.
Stefanie Je hebt me overtuigd, meneer Überflash, en als beloning zal ik je helemaal kapot maken. Dat je maar bent gewaarschuwd.
Überflash Ik heb net zo'n grote bek als mijn hart groot is.
Stefanie Het gaat mij niet om je grote bek.
13e scène
Rasja, Liselotte, Albert, Stefanie.
Rasja Wij kunnen niet meer bij meneer Überflash terecht?
Liselotte Hij heeft het te druk?
Albert Met jou?
Stefanie Ja, precies, zo is het.
Rasja Maar jij bent zijn patiënt.
Stefanie Dat was van korte duur.
Liselotte Zo verdient hij niets.
Stefanie Is dat jouw zorg?
Liselotte Meneer Überflash is mijn zorg.
Albert Hoe is het met hem?
Stefanie Hij is tevreden, en hij heeft gevonden wat hij zocht.
Albert Daar ben ik blij om.
Stefanie Te zorgen voor anderen, of wat daar in zijn geval voor doorgaat, is hem zwaar gevallen.
Rasja En nu zorg jij voor hem?
Stefanie In één keer goed!
Liselotte Hoe doe je dat?
Stefanie Ik wieg hem in slaap aan mijn boezem.
Rasja Kunnen we hem spreken?
Stefanie Hij stuurt mij om jullie te zeggen hoe het in elkaar zit.
Albert Hoe wat in elkaar zit?
Stefanie Dat werk van jullie, daar wil ik het eens over hebben.
Rasja Wij wilden dat van meneer Überflash horen.
Stefanie Je hoort het van mij, want ik kan het brengen.
Rasja Klinkt ongunstig.
Stefanie Is het je niet opgevallen dat meneer Überflash met iedereen meepraat en nergens bezwaar tegen heeft?
Liselotte Dat is juist de grap.
Stefanie Dan denken jullie dat je therapie krijgt.
Liselotte Hij gooit alle remmen los.
Stefanie Om even heel hard tegen de werkelijkheid aan te knallen, is het niet?
Liselotte Welke werkelijkheid is dat?
Stefanie Die van weten wat je doet, en schrijven over wat je weet.
Rasja Ik weet er alles van.
Stefanie Jij weet helemaal niets, Rasja.
Je slaat los op papier, maar je wordt heus niet tien keer achter elkaar bezeten door woeste hoerenlopers.
Je zit veilig thuis met je kut te spelen.
En jij, Liselotte, tegen wie heb jij het nou eens echt opgenomen?
Tegen de overheid?
Tegen de leraren op school?
Tegen je werkgever?
Tegen je vriend?
Jij hebt geen strijd geleverd om over naar huis te schrijven.
Jij, Albert, laat anderen voor je praten, en je houdt je er zelf zorgvuldig buiten.
Waar ben jij?
Waar doet het zo'n pijn, dat je de wereld zoveel hebt te verwijten?
Jullie schrijven die onzin alleen maar op om jullie ouders te treiteren.
Albert Wat doe jij met Überflash?
Stefanie Ik maak hem kapot. Dat is mijn missie. Hij heeft er met zoveel woorden om gevraagd.
Rasja Jij weet niets van de profetische kracht van ons woord.
Stefanie Als je kunt voorspellen dat het slecht afloopt heb je niet naar je eigen waarschuwing geluisterd.
Rasja Ik moet leven zoals jij om te kunnen schrijven?
Stefanie Als je leeft zoals ik hoef je niet te schrijven.
Albert We verspillen onze tijd met dit individu.
Stefanie Jullie moesten meneer Überflash maar eens met rust laten.
Albert Hij zal ons zoeken.
Stefanie Voorspelling?
Albert Zekerheid.
Stefanie Ik zal er alles aan doen om het te voorkomen.
Albert Je zult het overdrijven, en daar in de fout gaan.
Stefanie Je bent grappig.
Albert Je kunt alles van me zeggen, behalve dat ik grappig ben.
Rasja Als jij Überflash iets doet, dan sla ik je in elkaar.
Liselotte Ik zal je helpen.
Stefanie Twee tegen één is genoeg, denken jullie?
Liselotte Tegen een schizofreen is het een gelijke strijd.
Stefanie Jij bent niet grappig.
Liselotte Dat hoopte ik al.
Stefanie Jullie hebben netjes naar me geluisterd, nu moten jullie er nog naar gaan leven, en jullie zullen zeggen: 'Bedankt, Stefanie, voor deze grootmoedige daad van vriendschap.'
14e scène
Stefanie, Überflash.
Stefanie Wat doe je met ze?
Überflash Ik kijk ze aan, dat maakt serotonine in ze los, die verspreidt zich door het lichaam, ik praat op ze in en zij spreken ongeremd en vrij over wat erin ze leeft.
Stefanie Zo nutteloos.
Überflash Volkomen nutteloos, behalve dan dat ze dansend en springend de behandelkamer verlaten.
Stefanie Schijn en illusie.
Überflash Het is een echte wassen neus.
Stefanie Zeg eens wat je wilt, lieveling.
Überflash Ik wil jou in mijn armen wegdragen van de wallen.
Stefanie Dan heb je waarlijk iets groots gedaan.
Überflash Ik doe het, ik doe het nu!
Stefanie Waarmee kun je dit, dat je het doet?
Überflash Jij inspireert me.
Stefanie Denk je dat ik mij door jou zal laten dragen?
Überflash Ik ben er zeker van.
Stefanie Ik herinner me niet dat ik jou toestemming heb gegeven tussen mij en mijn ziel te treden.
Überflash Die heb ik niet nodig.
Stefanie Oh jawel, maar je krijgt het niet.
Stefanie Stefanie, zo kun je niet leven!
Stefanie Daar gaat het niet om.
Überflash Het is het enige dat telt.
Stefanie Het is het enige dat ik ken.
Überflash Dat zei ik ook, en nu ben ik vrij.
Stefanie Nu doe je niets.
Überflash Ik ben bevrijd.
Stefanie Ik zeg jou wat je doen moet.
Überflash Draag me op je weg te dragen.
Stefanie Ik draag jou op mij aan jan en alleman te geven.
Überflash Stefanie, dat is niet de bedoeling.
Stefanie Ik bepaal wat de bedoeling is.
Überflash Ik ga eerlijk mijn brood verdienen, ik ben verpleegkundige, en ik …
Stefanie Je bent uitgerangeerd.
Überflash Ik ga werken bij de reiniging.
Stefanie De troep die jij hebt gemaakt is niet op te ruimen.
Überflash Ik weiger jou naar de wallen te brengen, ik zal het verhinderen.
Stefanie Zo, en hoe ga jij dat doen?
Überflash Dit had ik me anders voorgesteld.
Stefanie In dat veilige, warme coconnetje van je ben je vervreemd van de straat, jongen, en nu je de straat weer vindt is dat gewoon effe schrikken.
Überflash Ik heb zoveel idioten gezien, en nu ben ik er zelf een, een idioot.
Stefanie Zo heb ik je graag.
Überflash Een idioot die je de baas bent.
Stefanie Dat wist je toch.
Überflash Het gaat erom jouw ziel te redden.
Stefanie Mijn ziel redden is hem te doden.
Überflash Ik zal je in slaap brengen en je laten wandelen in het paradijs, hoe heet dat …
Stefanie Met de goede herder in de dreven.
Überflash In het paradijs, zeg ik!
Stefanie Dat is precies wat we gaan doen.
Überflash De wallen is niet het paradijs.
Stefanie Jawel hoor, en we dansen er om de boom der kennis.
Überflash Er zijn daar enkel slachtoffers en slachters en de kennis die jij daar hebt opgedaan is nep.
Stefanie Maar nu heb ik iemand die mij brengt, iemand die mij liefheeft, en beschermt, iemand voor wie ik met liefde mijn werk doe.
Überflash Dit is volkomen gestoord.
Stefanie Dit neem ik je heel erg kwalijk.
Überflash Oh, dat vind ik heel erg, maar zeg me tenminste wat je nu eigenlijk bedoelt.
Stefanie Kijk me niet zo aan, met die serotonine blik van je, want daar trappen we niet in.
Überflash Ik wil je laten zien wat je doet.
Stefanie Je bent neerbuigend, Überflash, ik kan wakend en wel heel goed zien wat ik doe.
Überflash Oké, maar het is onbegrijpelijk.
Stefanie je emotionele betrokkenheid is je bevrijding.
Überflash Draai er niet omheen.
Stefanie Je trekt het je aan, daarom geef ik het je, en zodoende zorg ik voor je.
Überflash Een andere interpretatie is mogelijk.
Stefanie Zoals?
Überflash De liefde die je verkoopt, geef je nu aan mij.
Stefanie Van de liefde die ik verkoop leven we, en het heeft dus een doel dat er eerder niet was.
Überflash Jij denkt dat ik dat kan aanzien?
Stefanie Ik sta erop dat je het aanziet.
Überflash Dit is niet het redden van een hoer.
Stefanie Dat is het wel, en ik red jou erbij.
Überflash Dit leidt tot niets.
Stefanie Ga jij mij in de steek alten, Überflash?
Überflash Jij neemt me in de maling, en daar ga jij mee ophouden.
Stefanie Flik het niet, Überflash, ik heb langer op mijn rug gelegen dan enige sterveling voor of na mij, en ik heb geen serotonine meer over.
Überflash Jij hebt de slaap omgebracht, denk je dat, ik zal jou eens wat laten zien.
Stefanie Jij denkt dat je de enige bent die kan spelen met andermans serotonine, maar je vergist je.
Überflash Ik ben slaperig?
Stefanie Je bent slaperig.
Überflash Ja, nou je het zegt, dat is juist, ik moet even gaan zitten.
Stefanie Kom maar bij mij zitten.
Überflash Ben ik niet te zwaar voor je?
Stefanie Ik ben wel wat gewend.
Überflash Wat zeg je? Waar ben ik?
Stefanie Je hoeft alleen maar te zeggen wat je denkt.
15e scène
als tevoren.
Überflash Ik denk helemaal niks.
Stefanie Er gaat niets in je om?
Überflash Alleen maar schaamte.
Stefanie Het sieraad van de vrouw.
Überflash Ik ben een vrouw?
Stefanie En je draagt een sieraad.
Überflash Dat is zijn vrouw, zegt men.
Stefanie Ja, en dat ben ik.
Überflash Ik moet met je pronken.
Stefanie Jij leidt mij rond.
Überflash Ik toon je aan het volk.
Stefanie Het hongerige volk.
Überflash Het zal verzadigd zijn.
Stefanie Met liefde, liefde, liefde …
Überflash Jouw heupen draaien, jouw billen trillen, jouw borsten huppen op en neer.
Stefanie Schatten worden er aan onze voeten gelegd.
Überflash Bewondering, troost, verhevenheid.
Stefanie Geld, opties, aandelen.
Überflash Ik wil wakker worden.
Stefanie Je bent veel te moe.
Überflash Ik ben veel te moe.
Stefanie Je moet rusten.
Überflash Ik moet rusten.
Stefanie herhaal: ik huur een raam voor Stefanie.
Überflash Ik huur een raam voor Stefanie.
Stefanie Ik haal en breng haar.
Überflash Ik haal en breng haar.
Stefanie Ik hou de wacht.
Überflash Ik hou de wacht.
Stefanie Ik kijk de mensen naar binnen.
Überflash Ik kijk de mensen naar binnen.
Stefanie In de wakende wereld zal je droom werkelijkheid worden.
Überflash Zal ik het kunnen?
Stefanie Alleen jij zult het kunnen.
Überflash Voor jou.
Stefanie Voor mij.
Überflash Met mij.
Stefanie Met jou.
16e scène
als tevoren.
Überflash Maak mij wakker.
Stefanie Kun je dan bewijzen dat je niet droomt?
Überflash Als ik een bevel op kan volgen.
Stefanie Huppen, Überflash, huppen.
Überflash Zie je wel, hoe wakker ik ben.
Stefanie Dit kan een toevalstreffer zijn.
Überflash Wat dan, wat kan ik dan doen?
Stefanie Op handen en voeten, graag, en snuffelen aan mijn voeten, en snuffelen aan mijn gat.
Überflash Dat doen honden, dat heb ik ze altijd benijd.
Stefanie Schiet dan op.
Überflash Oh, heerlijk, heerlijk, heerlijk.
Stefanie Sta op, en kom bij me staan, dat ik je ballen in mijn hand kan houden.
Überflash Oh, je hebt me te pakken, Stefanie.
Stefanie Als ik nog een keer zo hard knijp, blijft er niets van je over.
Überflash Toe dan, knijp me dan.
Stefanie Je bent wakker, Überflash, en kus me eens.
17e scène
als tevoren.
Überflash Het werkt, dus, dat spulletje dat ik losmaak in de mensen.
Stefanie Ze slapen op klaarlichte dag, ze spreken als in een droom, als een kind of een dronkaard.
Überflash Nu ben ik dus zelf in therapie geweest.
Stefanie Maar je bent wel een uilskuiken.
Überflash Welnee, ik heb gedaan wat iedere therapeut moet doen.
Stefanie Het is melatonine, niet serotonine.
Überflash Als het maar werkt.
Stefanie Het is allemaal immers schizo, nietwaar?
Überflash Schizo, waken en slapen tegelijk.
Stefanie Je begrijpt het niet, daarom is het nog niet schizo.
Überflash Ik zing ze los van hun vader en hun moeder, is dat slecht werk?
Stefanie Je laat ze maar praten, daarvan komen ze niet samen.
Ik leid het socratisch gesprek en heb gemeenschap.
Überflash Je toon verandert, Stefanie, en je doet me verdriet.
Stefanie Je moet je aan je woord houden.
Überflash Hier moet je me wel even helpen.
Stefanie Je gaat een raam voor me huren, je brengt me ernaar toe, je houdt de wacht op de kade terwijl ik de hele dag met jan en alleman lig te neuken.
Überflash Het zou beter zijn als jij mij van die belofte ontsloeg.
Stefanie Dat ga ik niet doen.
Überflash Het zou beter zijn als jij een andere therapeut zocht.
Stefanie Ik zoek een pooier.
Überflash De titel spreekt me aan, maar dat is valse romantiek, ik deins ervoor terug.
Stefanie Stoere jongens, grote woorden, maar de eerste de beste loverboy steekt je in zijn zak.
Überflash Als ik er een zie maak ik hem van kant.
Stefanie Moet je dan niet naar de wallen om een paar moorden te plegen?
Überflash Dat zou ik moeten.
Stefanie En zoals de andere gegoede vaderlanders laat je het over een onze corrupte politici en die imbecielen van de politie.
Überflash Ja, dat doe ik.
Stefanie Ondertussen moedig je jonge, kwetsbare meisjes en jongens aan hun verbeelding in de praktijk te brengen.
Überflash Boeken te schrijven. Het werk van beschaafde mensen.
Stefanie Over dingen waar ze niets van weten, en dat is maar goed ook.
Überflash Ik kan niet begrijpen waarom jij het dan per se wel wilt.
Stefanie Het is de enige shit die ik ken.
Überflash Je kunt andere shit leren kennen.
Stefanie Jij leert iets anders kennen?
Überflash Dit wil ik niet leren kennen.
Stefanie Ik ben zo teleurgesteld.
Überflash Ik kon dit niet voorzien.
Stefanie Ik leg er mijn ziel en mijn zaligheid in om jou een beter leven te bezorgen, maar het is niet goed genoeg voor je.
Überflash Stefanie, ik ben verpletterd.
Stefanie Dat doet een therapeut, een drilsergeant, en een hoer. Je breekt ze af, je bouwt ze weer op.
Überflash Tot soldaat, tot hoerenlopen, maar therapie leidt tot een wezenlijk ander resultaat.
Stefanie Kijk maar naar mij, ik ben wezenlijk anders geworden van jouw therapie.
Überflash Dan kan ik spreken van een mislukking.
Stefanie Dat is maar gemakkelijk, nietwaar, de cliënt is en blijft gestoord, maar de therapie is ook nog eens mislukt en het consult moet worden afgerekend.
Überflash Zo eentje ben ik er niet.
Stefanie Ik wel, ik wil geld zien.
Überflash Waarvoor?
Stefanie Je hebt me genaaid.
Überflash Ik herinner me niks.
Stefanie Je was onder hypnose.
Überflash Ik ben niet klaargekomen.
Stefanie Zal ik die kids eens vertellen wat jij allemaal met ze uitspookt als ze op hun praatstoel zitten?
Überflash Ik heb je niet aangeraakt.
Stefanie Ik heb jou aangeraakt, want ik had je bij je ballen, wat zeg ik, dat heb ik nog.
Überflash Blijf van me af!
Stefanie Figuurlijk, wat in de regel kostbaarder is dan letterlijk, want die greep laat niet meer los.
Überflash Hoeveel?
Stefanie Je hoort het wel als het niet genoeg is.
Überflash Je kunt niets bewijzen.
Stefanie Over de grond kruipen, huppen, eieren zoeken, me dunkt dat de bewijslast overweldigend is.
18e scène
Rasja, Albert, Liselotte.
Rasja Ik kan gewoon niet geloven wat ik heb gezien.
De therapeut, in een groentewinkel, met een hoer, allebei zo droevig, zo treurig.
Hij liep erbij als een geslagen hond.
Aan haar kon ik haar ziel op haar lichaam zien staan, druipend van kommer.
Ik had het me anders voorgesteld, ik dacht die twee gaan een heerlijk leven tegemoet, die hebben het gevonden.
Hij heeft haar niet in zijn zak gestoken, zoals ons.
Zij heeft hem niet gelukkig gemaakt, en ze is eraan onderdoor gegaan.
Wat een leven, wat een verhaal, en het is echt, ik heb het met mijn eigen ogen gezien.
Albert Haar ziel op haar lichaam zien staan?
Rasja Zoals bij een klein kind dat grijpt naar een aardbeitje en wordt verboden door haar moeder.
Zoals van iemand die is aangereden en die in het luchtledige grijpt.
Je gaat op in wat je nodig hebt; je kunt er niet aan ontkomen, de lange weg van verdriet ligt voor je, en je ontkent het.
Het is niet zo, het gebeurt niet.
De ziel is je vooruit gesneld in haar noodzaak en je hobbelt er achteraan.
Albert Ik zou zeggen dat je overdrijft, maar, ik heb ze ook gezien.
Rasja Waar, waar heb je ze gezien.?
Albert Nou, op de wallen. Hij liep te ijsberen langs de kade en zij zat achter het raam.
Zelden zulke mooie tieten gezien.
Ze hingen losjes in een vernuftig gemaakt bh'tje, zodat ze stroomden als slagroom over een taart.
Haar buik is rond, met een heel diep, heel duister naveltje erin.
Haar armen en benen zijn lang, mollig en poezelig.
Ze flashte af en toe haar reet en ik heb nooit zoiets heerlijks gezien, nooit zoiets geils voor mogelijk gehouden.
Men zegt dan: mijn adem stokte in mijn keel.
Liselotte Dit is helemaal verkeerd gegaan.
Albert Hij was kortaangebonden en boos. Ik ben aan de overkant voorbijgegaan. Ik dacht: straks maakt hij me in slaap en ga ik pardoes bij die hoer naar binnen.
Liselotte Dat zal wel zo ongeveer de arbeidsdeling zijn.
Albert Hij was zichzelf niet.
Liselotte Hij was niet zoals wij hem kennen.
Rasja Hij kon ons alles laten doen, maar nu heeft hij een andere doelgroep.
Liselotte Dus was het arbitrair?
Rasja Nee, er is een kwalitatief verschil.
Albert We moeten hem eruit halen.
Liselotte En zij dan?
Albert Dat kunnen wij niet, als zelfs Überflash het niet kan.
Rasja Misschien is het toch zijn eigen keuze.
Albert En daarom is het goed?
Rasja We grijpen in, in zijn leven, kan dat?
Albert Wat zijn we als we dat niet doen?
Liselotte Onverschillig, Rasja, ben jij dat?
Rasja Ik hou zielsveel van meneer Überflash.
Liselotte Dan zullen we hem terugveroveren, want in de liefde is alles geoorloofd.
Dat zie je aan hun relatie.
Dit is wat zij wil, en hij gaat mee – voor haar, want dat is de uitkomst van de strijd.
Het is een beeld van onze wereld, namelijk uitbuiting en prostitutie en we zijn allemaal het slachtoffer: de hoer, de pooier, de klant.
Wat deed jij eigenlijk de wallen?
Albert Promotie onderzoek, nou goed?
Liselotte Ga ons voor, dan, jonge onderzoeker.
19e scène
Stefanie, Überflash.
Stefanie Schiet nou eens op, vent, we hebben niet de hele dag de tijd.
Überflash Ik drink zo snel als ik kan.
Stefanie Als je niet zo dronk zou het al een paar uur schelen.
Überflash Ik heb dorst.
Stefanie De rekening loopt ook op.
Überflash Ik werk er hard voor.
Stefanie Je doet het om mij te treiteren!
Überflash Ja, wat heb ik anders te doen?
Stefanie Als jij de klanten zo, in deze kennelijke toestand, laat ik zeggen: rijp maakt, worden ze net zo lazarus als jij en krijgen ze hem niet meer omhoog.
Überflash Wat een rust.
Stefanie En nou lopen, vooruit, ik brand van onderen, ik moet erop los.
Überflash Oké, oké, ik vervolg mijn wankele tocht, maar die gracht staat me zo tegen, ik kan de aanblik van water zelfs niet meer verdragen.
Stefanie Een straalbezopen pooier, waar heb ik het aan verdiend?
Überflash Waar je het mee verdient, daaraan heb je het verdiend.
Stefanie Iedere dag weer die achterlijke discussie, denk je nou echt dat het wat uitmaakt?
Überflash Het zijn de destructieve neigingen die ik probeer te bezweren.
Stefanie Je bent alleen vergeten om welke neigingen het gaat.
Überflash Ik heb het geweten, dat weet ik wel.
Stefanie Hier, een bakkie koffie en een aspirientje, en we moeten nou echt de wijk in voor de concurrent komt.
Überflash Bah, koffie, daar word ik zo akelig helder van.
Stefanie Het is een gewone werkdag, Überflash, rechtdoor naar school en kantoor.
En hobbel niet zo achterlijk, loop eens rechtop, als een kerel met een bloedmooi wijf dat zijn uitbaat is.
Überflash Houding is alles.
Stefanie En hou je sarcastische opmerkingen voor je.
Überflash Ik zag één van mijn jongens. Hij passeerde aan de andere kant van de gracht.
Stefanie Die heeft dan zeker hier ergens een naaiateliertje.
Überflash Vast wel, vast wel.
Stefanie Eén van die kids?
Überflash Die met zijn paaseieren, ik vergeet nooit een cliënt, ik heb met hem gelachen.
Stefanie Dan komt hij vandaag weer langs.
Überflash Wat, waarom?
Stefanie Om mij te naaien, natuurlijk, en jij kijkt hem naar binnen,
Überflash Om zijn therapie te voltooien?
Stefanie Dat wil je toch zo graag?
Überflash Ja, dat wil ik, maar je laat hem met rust, hij is geen hoerenloper.
Stefanie Nog niet.
Überflash Je flikt het niet, ik wil het niet hebben.
Stefanie Zal jij zien wat ik kan.
Überflash Niet zo naar me kijken.
Stefanie Ik kijk wel zo naar je, kijk mij aan, en zeg wat je gaat doen.
Überflash Ik ga niet doen wat jij wilt dat ik doe.
Stefanie Je kijkt hem aan, je brengt hem in slaap en hij loopt bij mij naar binnen en mijn kont doet de rest.
Überflash Hij zal er zwaar werk aan hebben, lieve Stefanie.
Stefanie Zo ken ik je weer, mijn lieve Überflash, kom, kus me eens.
Überflash Oh, heerlijke kus, Stefanie.
Stefanie Je bent helemaal van mij,Überflash.
Überflash Ik ben de Überflash van Stefanie.
20e scène
Überflash, Rasja, Albert, Liselotte, Stefanie.
Albert Ze heeft echt een mooie kont …
Überflash Dat heb je goed gezien, beste jongen, maar je moet hem eens van dichtbij bekijken.
Albert Daar kom ik voor.
Überflash Zal ik je in slaap brengen, of ga je eigener beweging je ondergang tegemoet?
Albert Liever wakend, als het dan toch moet.
Überflash Niemand die je tegenhoudt, daar is ze al.
Albert En als ik nou eens zin heb om haar verrot te slaan?
Überflash Dan doe je haar een groot plezier.
Albert Ik heb er een reden voor.
Überflash De reden is lust, altijd lust.
Albert Ik wil de lust wel, maar niet de schuld.
Überflash Die betaal je van te voren.
Albert Ik haat haar om wat ze jou heeft geflikt.
Überflash Het is beter zo.
Albert Ik kom je halen, mijn vrienden zijn jouw vrienden, ze wachten op je.
Überflash Cliënten, geen vrienden.
Albert Voorheen cliënten, thans redders in de nood.
Überflash Ga jij nou maar een potje naaien, dan gaat het vanzelf weg.
Stefanie Kom maar bij mij, lieve jongen, mijn kont is helemaal voor jou.
Albert Ik heb geen hypnose nodig.
Überflash Ik ben inderdaad overbodig geworden sinds zij haar billen uit haar broekje heeft gehaald.
Albert Excuseer, ik ga naar haar toe.
Stefanie Eindelijk, een man.
Rasja Niks ervan, hier blijven jij.
Liselotte Eén kont en een paar billen en de mannen vallen als rijpe appelen in haar schoot.
Rasja Ik heb er ook een.
Liselotte En ik.
Albert Maar jullie zijn niet in de aanbieding.
Rasja Hebben we daar dan onze kont voor?
Albert Nee, dat is zo.
Stefanie Maar ik wel, en jullie bederven mijn handeltje, sodemieter op hier!
Überflash Jullie horen de dame, opsodemieteren.
Albert Wij zijn van ten Have, Plesman & van der Waals, en je komt met ons mee naar ons kantoor.
Überflash Klinkt als accountants. Kan ik bij jullie mijn zwarte geld even witwassen?
Dag Rasja, dag Liselotte, jullie zien er goed uit.
Rasja Jij niet, Überflash, en je hebt een kegel van hier tot Tokyo.
Überflash Ik moet wel, anders loop ik weg, Rasja …
Rasja We zullen je nog weg moeten dragen.
Überflash Het zal de enige weg zijn, met mijn voeten vooruit.
Liselotte Naar een nieuw leven.
Überflash Dat is niet mogelijk, ik ben verloren.
Liselotte Je staat op sterk water, het is een roes van de laatste droom die je droomde en je slaapt het weg met de slaap der rechtvaardigen.
Überflash Je speelt aardig met woordjes. Lieveling.
Liselotte Je bent het monster dat de slaap van de rede heeft gebaard.
Überflash En je kent je klassieken.
Liselotte Wat baart de rede als zij waakt, denk je?
Überflash Mooie, jonge mensen.
Liselotte Neem maar eens een slaaphouding aan, zijg achterover in onze armen, en sluit je ogen, lieve Überflash.
Überflash Dit is de omgekeerde wereld, lieve kinderen.
Stefanie Hé, wat moet dat, blijf van mijn vent af!
Überflash Stefanie, ik ben zo moe.
Stefanie Opstaan, lapzwans, en jullie opdonderen, zo kan ik niet werken.
Rasja Misschien wil je erbij komen liggen.
Stefanie Ik heb niks met wijven, wegwezen hier.
Rasja Je vindt het vast niet erg als we deze meneer meenemen.
Stefanie Zet hem neer! Zet hem neer, zeg ik!
Rasja Opzij, graag, we hebben niet de hele dag de tijd.
Stefanie Ik sla je in mekaar, kreng dat je bent.
Stefanie legt Rasja neer, dan vechten Liselotte en Stefanie. Liselotte is veel sterker en Stefanie blijft geveld op het slagveld liggen.
21e scène
Überflash, Rasja, Albert, Liselotte.
Liselotte Jij bent knap zwaar, zeg.
Überflash Omdat ik me elke dag vol laat lopen.
Liselotte Wat deed je dar nou, op de wallen?
Überflash Ik, eh, kijk de passanten aan en dan gaan ze bij Stefanie naar binnen, en die haalt hun zakken leeg.
Liselotte Het is heel ver met je gekomen, Überflash.
Überflash Ik ben niet beter.
Liselotte Mijn tante zou zeggen dat je jezelf hebt overschat en daardoor weerloos bent geworden tegenover het kwaad in de wereld.
Überflash Ik ben een tragische figuur?
Liselotte Ja, maar wij zijn je komen halen.
Überflash Ik ben niet tragisch, ik ben Jan Klassen, die met de deegroller wordt geslagen door Katrien, en alle kindertjes lachen zich een kriek.
Liselotte Wij zijn alle kindertjes en we roepen om het hardst om je te waarschuwen voor Katrien met de deegroller.
Überflash En luister ik dan?
Liselotte De grap is dat je niet luistert, maar bewusteloos wordt geslagen en per brancard wordt afgevoerd.
Überflash Oh, dat is echt geestig, ja, dat vind ik leuk, ik vind Jan Klaassen menselijk, een lappenpop, maar echt menselijk.
Liselotte Dat is er van je geworden.
Überflash Helemaal nieuw voor me.
Liselotte Er is ook niets aan, maar daarom hoef je nog niet naar de klote te gaan.
Überflash Het is allemaal zó braaf, zó braaf, dit wil ik helemaal niet.
Liselotte Oh jawel, want je bent nu eenmaal geen pooier.
Überflash Geen manager.
Liselotte Wat je wilt.
Überflash Jullie hebben de poppenkast gezien?
Rasja Van begin tot eind.
Überflash Wie was nou de poppenspeler?
Rasja In principe, weet ik niet; je bent het zelf?
Überflash Zij speelt met de poppen, zij is geestelijk sterker dan ik, zij leidt de dans.
Rasja Als Mefistofeles, maar het was geen lekker walsje.
Überflash Ik heb het verknoeid.
Rasja Je hebt het met één cliënte verknoeid.
Überflash Maar dat kan niet!
Rasja Eén keer was iemand jou de baas, nou, veel is dat niet.
Überflash Ik ben zwak geweest, ik ben overwonnen, één klein duwtje van een krankzinnige meid was genoeg, ik viel om, plat achterover op mijn rug.
Rasja Je wereld stort in, en dan bouw je hem weer op.
Überflash Welke wereld was dat?
Rasja Een wereld van macht en onderwerping, waar jij je vermaakte met zwakke, weerloze mensen.
Überflash Schei uit, dit overleef ik niet.
Rasja Je hebt het al overleefd.
Überflash Ik voel me alsof ik spiernaakt uit een afvoerput ben getrokken.
Albert Zo stink je ook, Überflash.
Überflash Jullie zijn met drie tegen één.
Albert Daarom winnen we ook.
Überflash Wat winnen, wat nou, van mij een normaal mens maken, lazer op!
Albert Normaal, dat gaat niet meer lukken.
Überflash Eerst was ik een therapeut, toen een pooier, wat rest me dan nog, behalve normaal worden?
Albert Het is inderdaad walgelijk, maar het is niet de enige mogelijkheid.
Überflash Ik ben veel te moe om er nog aan te beginnen, veel te moe.
Albert Je bent moe, sluit je ogen, zeg eens wat je denkt, zeg eens wat je voelt.
Überflash Dat is mijn methode!
Albert Daarom nog niet slecht.
Überflash Dan ga ik allemaal onzin uitkramen.
Albert Deden wij dat dan?
Überflash Jullie zijn verstandige jonge mensen, en beïnvloedbaar, kneedbaar zou je haast zeggen.
Albert Stefanie, weet je nog, je was als was in haar handen.
Überflash Dat was ik, als was in haar handen, maar het mannetje dat ze van me kneedde wilde niet deugen.
Liselotte Ik heb haar op haar sodemieter geslagen.
Überflash Dat is heel kranig van je, ik heb bewondering voor je.
Rasja Dus nu ben je echt moe.
Überflash Nu ben ik echt moe.
Rasja Laat hem slapen in mijn schoot, en hou zijn benen vast.
Überflash Ik ga nergens heen.
Rasja Dan zijn we er.
22e scène
als tevoren, stem van Morpheus.
Überflash De slaap mijn bondgenoot, hee zich tegen mij gekeerd.
Hij is overgelopen naar de vijand, want die betaalt beter.
Hij heeft mij gevangen genomen en hij heerst over mijn dromen.
Ik ben maar een ding dat hij gebruikt.
Dat zegt hij.
Morpheus Ik ben de onbekende, ongekende, onkenbare slaap voor wie de wakende wereld vlucht.
Überflash En hij zegt:
Morpheus Je lichaam, je geest, je ziel gooi ik op als balletjes in mijn spel, en jij mag het zeggen, zeg het maar, leg het maar uit, jochie, wat niet moet worden uitgelegd.
Überflash En hij zegt meer:
Morpheus De wakende wereld is mijn afgevaardigde, mijn dienaar, mijn voedster.
Überflash En hij zeg:
Morpheus Ik zeg niks.
Überflash Slapende, lieve Morpheus, in jouw armen zal ik je volgen waar je gaat, redder van de wereld die slechts bijkomstig is in jouw afwezigheid.
Wist ik veel.
Ik dacht dat is makkelijk, je kijkt de zwakken van geest een keer aan en hupsakee het slaapwandelt en je kunt het alles laten doen.
Nu weet ik nog niks, maar je kunt ook mij alles laten doen.