De Klerenzaak
Toneelspel
Jacob Dekker
Toneelspel
Jacob Dekker
De klerenzaak
26-07-2013 – 06-10-2013
Een meisje wordt een vrouw, en ze wil uit haar rokje en haar naveltruitje in een jurk. De keuze valt niet goed uit. De ontwerper, de Fransman Beqaqte-Schmoule, moet ingrijpen.
De klerenzaak
Een kleinburgerlijk drama
Jacob Dekker
Personen:
Claudia
Steff, haar echtgenoot
Layla, winkelierster
Jean-Paul Béqaqté-Schmulle, modeontwerper
1e scène
Claudia, Steff
Claudia Ik wil dat je meegaat.
Steff Ik loop je maar in de weg.
Claudia Dat heb ik echt nooit gezegd.
Steff En je ergert je aan me.
Claudia Schei maar uit, ik ga wel alleen, zoals altijd.
Steff Waar ga je dan eigenlijk naartoe?
Claudia Winkelen. Win-ke-len.
Steff Shop till you drop.
Claudia Daar heb ik het geld niet voor.
Steff Is toch jammer.
Claudia Als jij nou eens wat meer verdiende.
Steff Dan zou jij wat te doen hebben?
Claudia Je moet meegaan, want je moet me helpen.
Steff Hoe kan ik jou helpen?
Steff Met aan- en uitkleden, met letten op de kleur, de snit, de pasvorm.
Ik kan mezelf niet zien, namelijk, jij moet mijn ogen zijn.
Steff Beter gezegd: de ogen van de wereld.
Claudia En omdat jij altijd alles zo goed weet.
Steff Je kunt jezelf heel goed zien.
Claudia Fysiek is dat niet mogelijk.
Steff Je bent zelfs de enige die je ziet.
Claudia Dan zie ik niets.
Steff Vanwaar dan al die moeite, voor al die kleren?
Claudia Eén jurk wil ik.
Eén jurk.
Dat ik er niet meer als een bakvis in een broekje en een topje hoef bij te lopen.
Of in een jutezak met gaten voor mijn hoofd en mijn armen.
Eén jurk.
Dat ik ook eens naar de opera kan gaan zonder er als mijn grootmoeder bij te lopen.
Eén jurk.
Steff Eén jurk. Oké. Eén jurk.
Claudia Het is een begin.
Steff Juist, ja. Waarvan, als ik vragen mag?
Claudia Van de garderobe van een volwassen vrouw.
Steff Zij heeft dat nodig?
Claudia Zoals een kat zijn vacht.
Steff Met zijn vlooien.
Claudia Ach, ga nou mee, dat is leuk.
Claudia Kleine meisjes leren zich kleden, volwassen vrouwen leren zich ontkleden.
Claudia Als je meegaat kun je van dat leerzame schouwspel genieten. Dames, namelijk, die mooie kleertjes aanpassen.
Steff De dames zullen zich generen, en mij negeren.
Claudia Ze zullen je negeren zodat jij ze beter zult kunnen bekijken.
Steff Hoef ik ze niet meer met mijn ogen uit te kleden.
Claudia Tel uit je winst.
En het gordijn van de paskamertjes maakt er een spannende show van.
Steff Oké. Oké. Ik ga mee.
Claudia Hoera, hoera!
Weet je wel wat dat betekent, als een man meegaat shoppen met zijn vrouw?
Steff Dat hij zijn seizoenkaart voor Ajax nergens kan vinden?
Claudia Dat betekent dat hij geïnteresseerd is in haar wereld, dat hij weet dat hij een aantrekkelijke man is, dat hij trots op haar is, dat hij met haar gezien wil worden.
Steff Dat weet je toch zo ook wel?
Claudia Ik wil het met mijn eigen ogen zien.
Steff Je wilt dat andere vrouwen het zien.
Claudia O, en dat mag niet?
Steff Het is ijdel, je pronkt met me.
Claudia De andere vrouwen zullen denken: hij is mijn type niet, en nee, knap is hij ook niet, maar godallemachtig, zo eentje wil ik er ook!
Steff Niet hun type. Hoe weet jij dat nou?
Claudia Ach, dat denken ze om stoer te zijn.
Steff En ook niet erg knap?
Claudia Ze zijn zeer kritisch op alles wat een andere vrouw heeft, vooral als ze een paar jaartjes jonger en een paar pondjes lichter is.
Steff Dan zou ik me maar als een klein meisje blijven kleden.
Claudia Dat kan gewoon niet eeuwig duren.
Steff Komt er ook verstand met de jaren?
Claudia Bij een vrouw wel wat sneller dan bij een man, en daarom is ze altijd veel jonger dan ze eruitziet.
Steff Daarom moet jij een jurk hebben die je oud maakt?
Claudia Oud? Dat nou ook weer niet.
Maar een jurk voor een vrouw die goed in haar vel zit, die het in de gaten heeft, weet je wel, die wat ondervinding heeft.
Steff Dat zit in de vrouw, niet in de jurk.
Steff De jurk is de expressie van de vrouw.
Steff Oké. Dat is een goed punt.
Claudia Steff, wat aardig van je.
Steff Ik oefen voor metroman.
Claudia Een paar winkels in en uit, een paar vrouwen het hoofd op hol brengen, en je bent volleerd.
Steff Als ik maar geen rokken moet gaan dragen, zoals die vervelende David Beckham.
Steff Laten we dan maar gaan, des te eerder ben je er ervan af.
2e scène
Claudia, Steff, Layla
Steff Wat dacht je van deze?
Claudia Dat is geen jurk, dat is een dekbedovertrek.
Steff Ik wou dat ze die van zulke degelijke stof maakten.
Claudia Dat sleept een halve mijl achter me aan.
Steff Staat een dame waardig.
Claudia Eén keer loop je door een plas en je dweilt gelijk de hele straat ermee aan.
Steff Van boven smal, net als jij, en van onderen breed.
Claudia Ik moet mijn figuur juist niet accentueren.
Steff Je moet je beste deel laten uitkomen, en de rest verdonkeremanen.
Claudia Waar haal jij opeens al die principes vandaan?
Steff Die verzin ik waar je bijstaat.
Claudia Leer dan deze van mij: alles met mate, en overdaad schaadt.
Heb je een flink bos hout voor de deur, draag dan een wijde blouse.
Heb je een dikke reet, draag een ruim zittende, wijd zwierende rok.
Steff Het straatbeeld toont het tegenovergestelde.
Claudia Het is een lelijke tijd!
Steff Het is een heerlijke tijd!
Claudia Ze lopen ermee te koop alsof ze de enige zijn die iets in de aanbieding hebben, maar het zijn siliconen en grote zakken chips.
Steff Het gaat om de vrouw die uit het truitje en het rokje barst, de rest doet er niet toe.
Claudia Wat een ander doet dat hoef ik nog niet te doen.
Steff Ik zie je nu eenmaal graag strak, in te kleine truitjes, als een lekkere meid die haar kleren amper aan kan houden.
Claudia Ik ben de H&M ontgroeit, Steff.
Steff In de lengte of in de breedte?
Claudia In ieder geval is dit geen jurk, maar een fuik, waar ze paling in vangen, illegaal.
Steff Ik zag meteen dat dit ergens goed voor was.
Claudia De stof is net schuurpapier, de naden zitten er scheef in, ik kan geeneens zien wat de voor- of de achterkant is.
Steff Waar het labeltje zit, dat is de achterkant.
Claudia Er zit een split in die hoger doorloopt dan mijn eigen naad.
Steff Hm, spannend.
Claudia De kleur is zo smerig dat het wel een ouwe dweil lijkt.
Steff We hangen deze jurk terug.
Claudia Nee, ik ga haar passen.
Steff Doe maar niet, we beschouwen deze zaak als gesloten.
Claudia Ik wil dat je met je eigen ogen ziet wat ik bedoel.
Steff Je versplit kostbare shoppingtijd.
Claudia Wie shopt verspilt nooit tijd.
Steff Jij shopt, maar ik niet.
Claudia Niet nog eens deze discussie, alsjeblieft, dat hoort bij de aanloop, inmiddels zijn we in het diepe gesprongen.
Steff We zoeken een jurk, en je hebt een sleepnet in de handen.
Claudia Jij kwam er zelf mee op de proppen.
Steff En nou zal ik het weten ook.
Claudia We hebben anders geen vergelijkingsmateriaal.
Steff Aha, dit is vergelijkend warenonderzoek.
Claudia Nou, wat kun je daar tegen hebben?
Steff Niets. Niets. Niets.
Claudia Als je dit eenmaal in je hebt opgenomen zie je alle andere dingen in een nieuw licht.
Steff Zoals een gevangene die uit zijn donkere kerker komt om half elf ’s morgens bij betrokken lucht het licht bewondert.
Claudia Het is goed met je.
Steff Ik zal me een hoedje schrikken als ik je zie verschijnen in deze creatie.
Claudia Is dat nou Claudia, zul je denken?
Steff Ik wrijf mijn ogen uit.
Claudia Ja, ze is het, ze is het, kijk maar eens goed, ze is het!
Steff Maar welk gruwelijk monster van de afgrond heeft haar in zijn greep?
Claudia Laten we hopen dat hij het zuur van haar krijgt.
Steff Dat zou me niks verwonderen.
Claudia Mispunt!
Steff Voor je eigen bestwil.
Claudia Wat let me, of ik mep je.
Steff Nee, ik moet hopen dat je hem goed smaakt!
Claudia Hij is mijn slachtoffer, want ik kleed me in hem, en hij moet gaan waar ik ga.
Steff In principe is dat inderdaad zo, maar wij komen hem nu wel halen, met een creditcard op zak, en jij moet hem dragen, en daar moet je nog voor betalen ook.
Claudia Je zegt het wat omslachtig.
Steff Hij heeft ons: onze aandacht, ons geld, en jouw warme lichaam.
Claudia Wij kiezen hem, wij kopen hem, hij houdt mij warm.
Steff En we nemen hem in de maling, want je past hem alleen maar aan om mij te treiteren.
Claudia Dan deugt hij nog ergens voor.
3e scène
Claudia, Steff, Layla
Claudia Zo, het beest vleit zich om mijn leest.
Wat gek, dat het er zo, aan het lijf, totaal anders uitziet dan aan een klerenhaak.
Dat is nou iets passen, Steff, ik hoop dat je hebt opgelet.
Ik dacht dat ik kilo’s zwaarder zou worden, en mijn voeten in de grond zouden zakken.
Maar je merkt het gewicht niet, als je het eenmaal draagt.
Dat is weer anders dan een noodlot, dat toeslaat, als het belegen is, een jurk verslijt alleen maar.
Steff Claudia, je slaat even door.
Claudia Een doorslaggevend geval, inderdaad.
Steff Zoals jij jezelf bekijkt, zo kijk je naar niets anders in de wereld.
Claudia Een vrouw heeft nu eenmaal steeds een bijzondere verhouding met zichzelf.
Mannen doen maar raak; een vrouw denkt na bij wat ze doet.
Een man wil een beloning; een vrouw heeft genoeg aan haar inzicht.
Steff Klinkt geïnspireerd, maar het zijn gewoon sexistische praatjes voor de vaak.
Claudia Ik bekijk mezelf, en probeer mezelf te zien, maar niet met mijn eigen ogen; ik zie mezelf door de ogen van de anderen om me heen, maar dat zijn andere vrouwen, en de mannen voor wie ik het doe, hebben er geen oog voor.
Steff Ze zien niet wat jij wilt dat ze zien.
Claudia Ze zien niet wat er is.
Steff Waarom dan al die moeite, Claudia?
Claudia Ik heb je meegetroond, Steff, en nu zit je hier naar me te kijken en met me te discussiëren.
Steff Je dicteert je mening, dat is geen discussie.
Claudia Ik breng slechts het onderwerp in.
Steff De vrouw, de jurk, de vrouw in de jurk.
Claudia Precies, maar het is de jurk om de vrouw, want het gaat om haar.
Steff Dat wist ik al geruime tijd.
Claudia Nee, dat wist je niet, want jij denkt dat het om mijn naakte huid gaat.
Steff Jazeker, denk ik dat.
Claudia Terwijl het gaat om de relatie tussen de naakte huid van de vrouw en haar jurk.
Steff Ik vind dat de naakte huid ze beter staat.
Claudia Toegegeven.
De naakte huid, die altijd verjongd tevoorschijn komt uit haar kleren.
Maar om wat te doen, meneer?
Om zich aan een man te geven, of om zich te baden in zee?
Voor alles is een tijd, en het blijft haar huid, haar eigen naakte, naakte huid.
Steff En ik maar denken dat je kleren wilt kopen.
Claudia Een jurk. Ik wil een jurk kopen.
Steff O ja, kleren had je al.
Claudia De naakte huid is altijd nieuw.
Steff Als van een slang die zijn te klein geworden velletje afpelt.
Claudia En dan weer even naakt is.
Ik ben toch geen beest, Steff, laat staan een slang!
Heel onaangename vergelijking.
Steff Ik neem het terug.
Claudia Dank je wel.
Het moet zo zijn: als de vrouw haar jurk over haar naakte huid trekt moet zij niet geheel, of zelfs maar gedeeltelijk, van aanschijn veranderen.
Ze komt net even iets beter uit, een bepaald accent komt naar voren, zodat de mensen zeggen: ‘Die vrouw staat ook met alles.’
En omgekeerd, als zij de jurk weer uittrekt, moet er niets wezenlijk aan haar veranderen, ze blijft zichzelf, er komt geen ander uit haar kleren.
Steff Je hebt gesproken zo lang als je jurk lang is, en met zwier.
Claudia Deze jurk inspireert daartoe.
Steff En geeft aanleiding, want je dweilt er inderdaad de winkel mee aan.
Claudia Is het niet geweldig?
Steff Als je bij de Cemsto werkt.
Claudia Als ik alles en iedereen in mijn kielzog meesleep!
Steff Hoe zit-ie?
Claudia Als een tweede huid.
Steff Je hebt aan één huid niet genoeg?
Claudia Achterhaalde discussie.
Steff Is de spiegel groot genoeg om je in dit volle ornaat, deze volledige bepakking en compleet gevechtstenue te kunnen aanschouwen?
Claudia Ik ben best een beetje sprakeloos.
Steff Wat moet dat worden als je aan de praat raakt?
Claudia O, Steff, hij is geweldig, ik ben idolaat van deze jurk.
Steff Een paling in een fuik voelt zich heel anders. Wist je dat-ie langzaam stikte?
Claudia De stof op mijn huid, Steff, dat is zo heerlijk, dat is niet te beschrijven.
Hij past om me heen als een handschoen, overal goed, nergens trekt het aan me; zo’n perfecte pasvorm heb ik nog nooit gezien.
Zo’n origineel model!
Wie verzint er zoiets?
Wie durft er zoiets?
Steff Wie durft er zoiets te dragen?
Claudia Iemand die het op waarde weet te schatten.
Steff Drie keer raden wie dat is!
Claudia Nou, wie?
Steff Jij niet in ieder geval.
Claudia De kleur is precies de kleur van mijn ogen, zie je, precies de kleur van mijn ogen.
Steff Valer, Claudia, veel valer.
Dit is een winkeldochter achter uit het magazijn.
Het model is inderdaad dat van een fuik, waarin de draagster langzaam door verwurging om het leven komt, klaar om te worden gerookt in een tonnetje.
De pasvorm is verre te zoeken, en ze hebben vergeten er een voering in te zetten.
De stof is afgrijselijk, om op te schieten, foeilelijk, vloekt met alles, met niets te combineren.
Claudia Als een vrouw deze jurk draagt hoeft ze niet te combineren, want het is helemaal af.
Steff Op de schoenen, je schoudertas en je clutch, je hoed, je sjaal en je panty na, vermoed ik.
Claudia Dat is allemaal bijkomstig en van geen enkel belang.
Steff Trap er niet in, Claudia, want dat is allemaal van het hoogste belang.
Claudia Ik ben betoverd.
Steff Drink een bakkie koffie, dan gaat het wel weer over.
Claudia Ja, geef mij eens een bakkie koffie, alsjeblieft.
Steff Mevrouw, hebt u misschien een kop koffie voor mijn vrouw, een beetje sterk graag, zij is plotseling onwel geworden.
Layla Ik zal ervoor zorgen, meneer.
Steff Dank u.
Claudia Ik zal hem dragen als we naar de opera gaan, en naar het ballet.
Hierin kunnen we slechts 1e rang zitten.
Als alles is vergeten en alle zangers en ballerina’s allemaal dood zijn, dan weten we nog wat ik droeg toen we naar Het Zwanenmeer gingen.
Steff Zijn dit dan de zogenaamde bijkomende kosten?
Claudia O, mijn figuur komt hierin zo mooi uit!
Wist jij dat ik zo’n lekker wijf was?
Alle vrouwen zullen dit willen, en geen een zal het kunnen krijgen.
Layla Uw koffie, mevrouw.
Claudia Dank u wel, dat heb ik nou net nodig, wat attent.
Steff Mag ik even informeren wat dit grapje nou zo ongeveer kost?
Layla De jurk is, meen ik, afgeprijsd.
Steff Gelukkig maar.
Layla Hij komt op, even kijken, € 3.745,95.
4e scène
Claudia, Steff, Layla
Steff U zei?
Layla € 3.745,95.
O, wacht even, dat moet zijn € 3.795,45.
Steff Informeren kost telkens € 49,50?
Layla Nee, hoor, ik schrijf gekke negens, die ik voor vieren aan zie, en omgekeerd.
Steff Het is veel geld.
Layla Vindt u?
Claudia Maar niet voor zo’n jurk.
Layla Zeker niet!
Het is een éénmalige productie van Jean-Pierre de Béqaqté-Schmulle, op zijn atelier gemaakt.
De stof komt uit een werkplaats op Sri Lanka. Je kunt het zien, omdat alleen heel kleine vingertjes die weefsel kunnen maken.
Ik dacht die ben ik binnen een halve dag kwijt, maar de cut heeft iets intimiderends, en het vraagt om een dappere, uitdagende vrouw en die zijn nu eenmaal dun gezaaid.
Claudia Mevrouw, u daagt me uit.
Layla Ik kies mijn tegenstanders niet onder de trutjes met naveltruitjes.
Claudia Zo eentje wil ik er niet meer zijn.
Layla Dat zag ik direct.
Steff Maar ik haalde dit voorwereldlijke monster uit het schap.
Layla Ik laat die dingen gewoon gebeuren; ze moeten gewoon gebeuren.
Steff Daarom hebt u er ook geen bezwaar tegen als ik de jurk weer netjes terughang?
Layla Netjes, zegt u, u moest eens weten wat een bende mijn klanten in mijn schappen maken.
Steff Ik hang hem ook niet met vrouw en al terug; de vrouw neem ik weer netjes mee.
Claudia De vrouw gaat mee netjes gekleed in deze jurk.
Layla Het is eigenlijk niet bedoeld voor op straat.
Claudia Ik bedoel dat ik niet zonder deze jurk hier vertrek.
Steff Maar ik moet onder € 3,795,45 vertrekken?
Layla € 3.579,54.
Steff Korting? Ik dacht dat het steeds meer moest worden.
Layla O ja, nou, getallen is mijn sterkste kant niet.
Steff Toevallig heb ik een gezond idee van de waarde van geld, mevrouw, en dit gaat helemaal nergens over.
Layla U wilt onderhandelen over de prijs?
Zulks is ongebruikelijk, maar het komt voor, als het om hoge bedragen gaat.
Dit valt echter niet onder de hoge bedragen.
Bovendien is er al korting verrekend op de prijs.
Steff Ik wil niet onderhandelen.
Layla Wat zeurt u dan over de prijs?
Steff Ik stel vast dat zoveel geld voor zo’n flutjurk, relatief gesproken, wel degelijk een hoog bedrag is.
Layla Als u niet wilt onderhandelen is dit een volstrekt gratuite opmerking.
Steff Gratis, als die jurk gratis was, dan zou ze hem zeker niet nemen.
Layla U bent beledigend en aanmatigend, meneer.
Steff U bent neerbuigend en een afzetter, mevrouw.
Layla Dit is me echt nog nooit overkomen, in mijn eigen winkel zo te worden toegesproken.
Steff Claudia, trek dat rotding uit, we gaan hier weg.
Claudia Ik blijf hier net zo lang tot jij die jurk koopt, voor mij.
Layla Niks ervan, ik gooi jullie eruit.
Claudia Blijf van me af, of ik doe je wat.
Layla Je kunt terugkomen met een andere kerel.
Claudia Steff, die jurk is voor mij gemaakt.
Dit is één keer in een mensenleven.
De pasvorm, de stof, het ontwerp – de cut! – en de prijs zijn precies goed.
Het is net of je dit nu overal kunt krijgen, en dus laten we het hangen, maar dat is niet zo.
Het is een unieke kans.
Steff Ik zeg niet dat ik voor dit geld een vrachtschip kan kopen, maar wel een scheepslading vingerhoedjes.
Layla Dat is appels met peren vergelijken.
Claudia Voor dat geld heb je deze jurk.
Layla En het schip dat het vervoert, meneer, is uw vrouw.
Steff Binnenste buiten, hoop ik.
Claudia Toe nou, Steff, ik ben het waard, en zet niet zo’n zuur gezicht, het is maar geld.
Steff Het is zuur verdiend geld.
Claudia Dus heeft het echte waarde.
Steff Het is bedoeld voor iets dat echt iets waard is.
Layla Die man is hopeloos!
Claudia Dit is geen geld, lieverd, het is een kunstwerk.
Steff Laten we het niet over kunst hebben in deze omgeving.
Layla Waarom niet?
Monsieur Béqaqté-Schmulle heeft werk in de Tate gallery en in het Moma.
Steff De Tate is tenminste gratis toegankelijk, maar dat maakt de creaties van die meneer nog niet draagbaar.
Layla Daarvoor heeft hij een vrouw nodig.
Steff Eentje met doodsverachting, neem ik aan.
Layla Als zij de eerste is, ja, doodsverachting, omdat zij de verachting en de jaloezie van de wereld als eerste moet doorstaan.
Steff En zij moet zich blootstellen aan de elementen die gelet op het luchtige model vrij spel hebben om haar te teisteren.
Layla Als het je niet aanstaat, dan donder je maar op.
Claudia Ik wil deze jurk, Steff.
Layla U hoort het, zij wil deze jurk.
Steff Ik zeg: € 3,579,45.
Layla Verkocht.
Claudia Steff, je bent een engel, je bent een held, je bent een lieveling.
Layla Dure dingen maken nog geen liefde, schat.
Claudia Hij brengt een offer, begrijp dat dan.
Layla Hij was onwillig.
Claudia De moeite die het hem kostte maakt het des te waardevoller.
Layla Nu jij nog.
Claudia Nu ik nog wat?
Layla Toon het je waardig.
Steff Ik dacht eigenlijk dat u er meer voor wilde hebben.
Layla Heb ik dat niet gekregen dan?
5e scène
Claudia, Steff
Steff Jean-Pierre Béqaqté-Schmulle heet eigenlijk Jean-Marie van voren.
Interessant.
Heeft gewerkt voor diverse modehuizen.
Veroordeling wegens plagiaat – aha! – belastingfraude – dat neemt me weer voor hem in! – rechtsvervolging afgekocht uit een erfenisje - dat hem tot op de huidige dag wordt betwist door een naast familielid, te weten zijn broer Anatole.
Werk inderdaad tentoongesteld in de Tate en Moma, één heel weekend nog wel, onder de categorie: klassiek ondraagbaar, en: excessief geweld jegens de draagsters.
Hij is toch niet sociaal geëngageerd, hoop ik.
Nee, toch niet, want sinds hij noodgedwongen voor zichzelf werkt laat hij alles in Bangladesh en Sri Lanka in sweatshops fabriceren.
Ik ben helemaal opgelucht.
Claudia Steff, wat vind je nou echt van die jurk?
Steff Jean-Marie stelt zich ten doel de aandacht van de consumenten te vestigen op hun eigen lichamelijkheid.
Dit wil hij bereiken door zoveel mogelijk van het lichaam onbedekt te laten.
Doorschijnende stoffen in contrasterende, zeg gerust: vloekende kleuren vestigen de aandacht op het ongemak waarmee de moderne westerse mens zich is gaan bewegen in zijn ogenschijnlijk comfortabele vrijetijds kleding, waarmee hij in ons tijdsgewricht de straat pleegt te ontsieren.
Vandaar zijn museale kwaliteiten.
Claudia Steff, ik vraag je wat.
Steff Interessant, heel interessant.
Claudia Mijn jurk, interessant?
Steff Dat woord zocht ik.
Claudia Een jurk is niet interessant.
Steff Nee, nee, de vrouw die de jurk draagt is interessant.
Claudia Ik vraag: wat vind je van mijn jurk?
Steff De vrouw die de jurk draagt toont dat ze belangstelling heeft voor sociale vraagstukken, want ze draagt een interessante jurk.
Claudia In welke zin dan, interessant?
Steff Problematisch kledingstuk.
Claudia Doe nou niet zo vervelend de hele tijd!
Steff Jean-Marie heeft zijn doel bereikt, vind ik, want er is discussie ontstaan over zijn ontwerp.
Claudia Over kleren wordt oeverloos geouwehoerd, Steff, dat is niets nieuws.
Steff Er wordt gezegd: beeldig, enig, leuk – gewoon leuk, weet je wel, maar er wordt niet gezegd: gruwelijk, aanstootgevend, antilustobject, of weet ik veel.
Claudia Dus je vindt de jurk lelijk?
Steff Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt.
Claudia Dat vind ik heel vervelend van je.
Steff En ik heb gelijk, want de ontwerper heeft de jurk met opzet zo lelijk gemaakt.
Ondraagbaar. Rotstof. Vloekende kleuren. Niets verhullend.
Ik heb waarachtig voor het eerst van mijn leven een kunstwerk gekocht.
In de tijd van de punk was het allemaal veel goedkoper; je stak een veiligheidsspeld door je wang en je was lustobject af; je droeg geen bh en je was politiek correct.
Politiek correct was echt iets heerlijks.
Dat waren tijden, mevrouw.
Nu toon je je betrokkenheid met de onderdrukking van de vrouw door vierduizend treuro’s over de balk te smijten, en je vrouw snapt er geen moer van.
Claudia Ik wil alleen maar dat je mijn jurk mooi vindt.
Steff Dat kan ik niet, op grond van mijn eigen smaak, en dat mag ik niet, op grond van de bedoelingen van de ontwerper.
Claudia Maar ik wil het.
Steff Jij wilde al een jurk; jij wilde deze jurk en nou zal je hem vreten ook.
Claudia Wat heb ik eraan als ik een jurk draag die mijn man niet mooi vindt?
Steff Dat vraag jij je af nu het geld hoog en droog van mijn rekening is afgeboekt?
Claudia Jij had me eraan moeten herinneren.
Steff Ik had moeten zeggen: ‘Lieve, Claudia, koop die jurk, maar je loopt tenminste tien meter achter me, of ik sla je op je sodemieter.’
Claudia Dan was je tenminste duidelijk geweest.
Steff Het was van meet af aan duidelijk dat het er niet toe deed wat ik ervan vond.
Claudia Dat is juist het allerbelangrijkste.
Steff Je hebt gehoord wat ik vind.
Claudia Dat stelt me zo teleur.
Steff Jij vond hem mooi; jij luisterde niet naar mij; jij hebt hem gekregen.
Claudia Zo kan ik hem toch niet dragen.
Ik ben toch niet zo cynisch dat ik kan lachen en zeggen: ‘Mijn man gaat door de grond als-ie me ziet, maar het kan me lekker toch niks schelen, puh!’
Ik ga voor het eerst een jurk dragen.
Ik ga voor het eerst gekleed als een volwassen vrouw.
En vanaf dat moment vindt mijn man mij een grote gek, die zich niet weet te kleden.
Steff Ik kan het helaas niet ontkennen.
Claudia O, dit is zo wreed, dit is zo wreed.
Steff Maar ik wil best met je worden gezien.
In de opera is het driekwart van de tijd donker, ik haal in de pauze een drankje, ik loop heen en weer terwijl jij in de rij staat voor het toilet, dus ik ben hooguit tien minuten in beeld.
Claudia Zo lullig, Steff, zo lullig.
Steff Anderzijds vind ik de sociale aspecten boeiend.
Ik ben benieuwd hoe erop zal worden gereageerd, als je die zaak tenminste niet al te serieus neemt.
Claudia Ik kijk in de spiegel, Steff, en ik zie toch iets heel anders dan wat jij ziet.
Steff Zou het?
6e scène
Claudia, Steff
Claudia Ik zie mezelf niet staan als het statement van een modeontwerper.
Steff Jij kiest een statement dat je door de modeontwerper wordt aangereikt.
Claudia Ik wil alleen maar een jurk dragen.
Steff Doe dat dan.
Claudia Ik word afgeleid door al dat gelul eromheen.
Steff Ik vind het eerlijk gezegd geen gelul.
Ik vind dat hij de mensen met zijn kledingstuk als het ware een spiegel voorhoudt.
Claudia Ik moet ermee rondlopen. Hij niet.
Steff Voor hem ben je de Jeanne D’Arc van de mode industrie.
Claudia Gadverdamme, daar heb ik echt helemaal geen trek in.
Steff Trek je er dan niets van aan, lach erom, zo’n modeontwerpertje met zijn engagement, dat lap jij toch aan je laars.
Claudia Maar dan verliest het zijn betekenis, en loop ik rond in een … wat zal ik zeggen …
Steff Een weinig flatteuze jurk.
Claudia Dat wil ik niet meteen zeggen.
Steff Dan zeg ik het.
Claudia Het kleedt natuurlijk niet slank af, zeg nu zelf.
Steff Het is geen short met een naveltruitje over een betonnen bh.
Claudia Nu ben ik zelf van mijn eigen wel slank, dat scheelt, ik kan het hebben.
Steff Als jij het zegt.
Claudia Het gaat om de vrouw die erin zit, iedereen kan zien dat ik een slanke den ben, dat ik om mijn gewicht geef.
Steff De mensen zullen denken dat je er niet om geeft of je er slank opstaat, of niet.
Claudia Daar geef ik juist wel om, aan jou heb ik ook niks.
Steff O ja, dat is waar ook, ik moet zeggen dat het erg meevalt, dat het maar zo lijkt in de spiegel.
Claudia Laat maar, ik hoor het al, ik zie eruit als een tonnetje in deze jurk.
Steff Ik kan het beamen, noch ontkennen.
Claudia Diplomatiek antwoord, typisch mannetjes gedrag.
Steff Je lichaamsvormen worden in het kledingstuk onbestemd.
Claudia Nou, zeg dat dan!
Steff Het duurt soms even vooraleer ik de juiste woorden heb gevonden.
Claudia Misschien moet je dan eerst een keer nadenken voordat je wat zegt.
Steff Het is misschien het beste als ik helemaal niks meer zeg.
Claudia Je hebt toch wel een mening, je hebt toch ogen in je hoofd.
Steff En ik gebruik ze ook.
Claudia En ik niet, zeker!
Steff Zeg ik dat?
Claudia Ik voelde even een steek onder water, snap je wel.
Steff Als je ogen in je hoofd hebt, zeg dan eens wat je ziet, want je staat al de hele tijd voor de spiegel, je kunt er nu toch wel de woorden voor vinden!
Claudia Nou, het is moeilijk. Ik zie door de bomen het bos niet.
Steff De pasvorm hebben we gehad.
Claudia O ja?
Steff Je bent een vormeloze vrouw geworden.
Claudia Ja, dat is zo, ja.
Steff Dan nu het model.
Claudia Model zit er niet in.
Steff De kleuren van de stoffen.
Claudia Vloeken als de krengen.
Steff Fijn. En dan de stoffen zelf.
Claudia Ik kan beter een rol grof schuurpapier aan mijn reet trekken.
Steff Je moet er wat voor over hebben.
Claudia Dit is gewoon geen doen, het schuurt tot op mijn botten.
Steff Trek dat ding uit!
Claudia Toch gek, dat je dat in de winkel allemaal niet ziet.
Steff Niet zo lang als het prijskaartje er nog aan hangt.
Claudia Ben je nou tevreden.
Steff Niet bepaald, Claudia, ik namelijk heb afgerekend en ik ben met al mijn gelijk een paar duizend euro lichter geworden.
Claudia Ik ben niet voor één gat te vangen. Ik ga dit ding vermaken.
Steff Dat heb je nog nooit gedaan, lieverd, laten we het gewoon terugbrengen.
Claudia Dat is helemaal niet nodig. Ik zie precies hoe ik het moet doen.
Steff En als het misgaat?
Claudia Dit gaat niet mis. Je moet een beetje vertrouwen hebben.
Steff Dat moet ik baseren op jouw goede smaak?
Claudia Als je me de hele tijd tegenspreekt raak ik mijn goede smaak wel kwijt.
Steff Dus als ik zeg: ‘Staat je geweldig, moet je doen,’ dan ben jij opeens niet blind voor bepaalde tekortkomingen en gebreken?
Claudia Ja, precies.
Jij moet mij de ruimte geven, me niet de hele tijd afvallen en afbreken, daar word ik recalcitrant van.
Steff En wil je rotzooi hebben, want dat is precies zoals je je gedraagt.
Claudia Jij bent onuitstaanbaar.
Steff Geef die jurk hier, dan kijken we wel of we er nog wat uit kunnen slepen.
Die achterlijke kut in die winkel kan één en twee niet bij elkaar optellen, dus dat komt wel goed.
Claudia Blijf ervan af!
Ik ga hem vermaken, en dan zul jij eens zien dat het een prachtige jurk wordt.
Steff Je kunt van Lelystad geen Venetië maken, Claudia, ook jij niet.
Claudia Ik heb verborgen talenten.
Steff Doe het niet, want straks kunnen we hem niet meer ruilen.
Claudia Afblijven! Het is mijn jurk.
Steff Ik graaf mijn eigen graf, ga je gang, maak er een puinhoop van.
Claudia In jouw ogen kan het toch niet erger worden, dus zanik niet zo.
7e scène
Claudia, Steff
Claudia Kun jij even die strap ophouden … nee … de strap, over mijn schouder.
Steff Sorry, het zit niet vast.
Claudia Au, er steekt een naald in mijn rug, au au au, laat effe los, los los los …
Steff Waarom zit het zo scheef?
Claudia Dat is de voering.
Steff Er zat geen voering in.
Claudia Ter bescherming van de kwetsbare huid van de draagster heb ik er een zijden voering ingenaaid, maar dat is een kolere werk!
Steff Het trekt aan alle kanten.
Claudia Je kunt ook geen naald door die stof heen krijgen, mijn vingers doen er zeer van.
Steff Wat heb je nou gedaan?
Claudia Nou, niks.
Ik heb hem uit elkaar gehaald en de stukken die vloekten vervangen.
Simpel.
En toen weer in elkaar gezet, maar ik weet niet meer precies wat voor en achter is.
Steff Als monsieur Béqaqté-Schmulle dit ziet draait hij zich om in zijn graf.
Claudia Ik weet niet of het me nou echt gelukt is.
Steff Het is geen Lelystad meer, maar wat dacht je van Dronten?
Claudia Oo, ik ben gewoon wanhopig, Steff, dit is echt geen doen, echt niet, en ik moet ook alles alleen doen, niemand die mij helpt.
Steff Dit is een Total loss.
Claudia Het spijt me echt heel erg, maar ik kom er niet uit.
Steff En wat nu?
Claudia Jij kraakte mij af! Dat is jouw sport. Jij steunt mij niet, en daardoor gaat alles mis.
Steff Mijn waarschuwing kwam uit, daardoor ben ik nog niet schuldig aan de mislukking.
Claudia Jouw logica gaat mank zodra het om gevoelens gaat.
Steff Gevoelens van wat?
Claudia Machteloosheid tegenover de materie.
Steff Laat de materie dan met rust.
Claudia Dat is gepraat achteraf.
Steff Waarschuwen is niet goed, gepraat achteraf is ongewenst.
Claudia En je hebt eigen graf gegraven. Nou, doe het dan niet.
Steff Ik vroeg: wat nu?
Claudia We moeten hem ruilen.
Steff Ze ziet ons aankomen, met die dweil.
Claudia Die voering pulk ik er wel uit, anders ziet ze dat ik eraan heb gewerkt.
Steff Ze is achterlijk, denk je?
Claudia Volgens jou kan ze niet eens rekenen.
Steff Dit neemt ze niet terug.
Claudia Jij doet gewoon alsof je van niks weet.
Steff Ik?
Claudia Ja, wat weet jij nou van jurken?
Steff Ongeveer net zo weinig als jij.
Claudia Weet zij veel hoe die jurk was toen je hem kocht?
Steff Ik heb hem alleen maar betaald.
Claudia Precies, je houdt je van den domme, en je weet van niks.
Steff Ik word door mijn vrouw om een boodschap gestuurd.
Claudia Nee, je bent een man die niet alles van zijn vrouw pikt en haar niet nodig heeft als het om een belangrijke zaak gaat.
Steff Ik weet niet waarom, maar dit klinkt echt onvoorstelbaar stom.
Claudia Het gaat wel om bijna vierduizend treuro’s.
Steff Ik zal inderdaad moeten gaan, al valt deze gang mij zwaar.
8e scène
Steff, Layla
Layla Hebt u de bon nog?
Steff Hier is de bon.
Layla Effe kijken, o ja, ik weet het weer, de Béqaqté-Schmulle, een waar kunstwerk.
Steff Teveel een kunstwerk, te weinig een jurk.
Layla Daar koopt u het toch voor?
Steff De afwegingen zijn gewijzigd.
Layla Oké, dat kan gebeuren, en ruilen binnen tien dagen, wacht effe, dat is nu de tiende dag, dat wordt moeilijk.
Steff Als je de eerste dag meetelt.
Layla Dat is toch de dag van de verkoop.
Steff Als je die meetelt is het nu de tiende dag, en zit ik dus binnen de limiet.
Layla Ja ja. Maar als het toen de 6e was, en dat was het, en nu de 16e, dan is het elf dagen geleden, als we de eerste dag meerekenen.
Steff Dan mag ook de dag waarop we het stuk ruilen niet worden meegerekend.
Layla Waarom niet?
Steff Die is nog niet om.
Layla Dit gebeurt echt zo zelden. Alle klanten komen terug om meer te kopen. Wat is hier gebeurd?
Steff Het is een lang verhaal.
Layla Ik heb de hele dag de tijd.
Steff En ik niet, want ik wil mijn geld terug.
Layla Even kijken of het dezelfde jurk is.
Steff Onmiskenbaar.
Layla Ja, dat is hem.
Even uit de zak halen en weer ophangen.
U begrijpt dat ik hem in deze elf dagen wel honderd maal had kunnen verkopen?
Steff Het spijt me buitengewoon.
Layla Het zal wel.
Ho ho, wacht eens even, hij valt uit elkaar, wat gebeurt hier?
Steff Zo was-ie al toen we hem kochten.
Layla Ik heb hem kant en klaar afgeleverd bij verkoop en u brengt hem als een voddenbaal terug.
Steff Het was al een voddenbaal.
Layla In uw ogen, misschien, maar volgens mij zaten toen alle naden er nog in, pas elf dagen geleden.
Steff Tien dagen, en u hebt hiervoor geen enkel bewijs.
Layla Het bewijs is dat u akkoord ging en hebt betaald, ongeacht de toestand van de koopwaar.
Steff Schaamt u zich dan niet een voddenbal te verkopen?
Layla Ik verkoop geen voddenbalen, dus deze vraag is irrelevant en bovendien aanmatigend.
Steff Geef me mijn geld terug dan kunnen we de discussie sluiten.
Layla Geen sprake van.
Ten eerste had ik deze jurk, zoals die ooit was, voor duur geld kunnen verkopen, en ten tweede verkeert hij in staat van ontbinding omdat een of andere beunhaas erin heeft zitten hakken met een snoeimes en een heggenschaar.
En nu ik er eens goed naar kijk constateer ik dat originele onderdelen zijn verwijderd en vervangen door onderdelen van inferieure kwaliteiten, die het oorspronkelijke ontwerp volledig hebben verknoeit.
Steff Het kon moeilijk slechter worden dan het was.
Layla Uw vrouw wilde deze jurk per se hebben, hoewel u het haar afraadde.
Wat zit hierachter?
Hebt u haar onder druk gezet, haar geïntimideerd, is er een letselrapport opgemaakt, waar bent u mee bezig?
Steff Ik ben door haar gestuurd, ze wil de jurk niet hebben, het was een vergissing.
Layla Zij kan niet zelf komen en verantwoordelijkheid nemen voor haar daden?
Steff Zij schaamt zich.
Layla U schaamt zich niet een eerlijke winkelierster in de maling te nemen?
Steff Niet zo’n klein beetje.
Layla Uw eerlijkheid neemt me voor u in, maar u moet mij geen rad meer voor ogen draaien.
Steff Ik bied u mijn excuses aan.
Layla Aangenomen, met alle welwillendheid.
Steff Wat doen we nu?
Layla Ik zal zien of ik de jurk nog kan redden, maar ik geef geen geld terug.
Steff Dus als hij wordt verkocht verdelen we de opbrengst?
Layla Nee.
Steff Ik wil toch compensatie.
Layla Ik kan u een alternatief bieden.
Een andere jurk daar begin ik niet aan, want ik heb geen respect voor uw vrouw, maar ik kan u iets aanbieden.
Steff Zoals wat?
Layla Ik heb een kostuum voor u, dat u zeer goed zal staan.
Steff Oké. Laat het maar eens zien.
Layla Ik moest meteen aan het kostuum denken toen ik u zag, maar dat gedonder met die jurk kwam ertussen.
Steff En toen vergat u het?
Layla Maar nu weet ik het weer.
Uw postuur deed het hem, en omdat u zo fel gekant was tegen die exorbitante jurk, ik dacht: die man moet een normaal pak hebben, waarin hij toch heel voordelig voor den dag kan komen.
Steff Voordelig, hoor ik dat goed?
Layla Het valt in een gemiddelde prijsklasse.
Steff Wij hebben daar sterk uiteenlopende voorstellingen van.
Layla Het is geen confectiepakkie, maar ook geen Roberto Cavalli.
Steff Dus het zit behoorlijk en is niet geheel ondraagbaar.
Layla Een Cavalli is zeer draagbaar, meneer.
Steff Ik neem mijn woorden terug.
Layla Hier is het.
Een weinig altmodisch, wellicht.
Steff Ik ben zelf ook de jongste niet meer.
Layla Ik hou van de man die zich kleedt naar zijn leeftijd.
Steff Mooie snit, lekkere stof, fraaie voering.
Er zit niet heel toevallig een briefje van € 200,00 in een van de zakken?
Layla Ik check het elke dag, vooralsnog zonder enig resultaat.
Steff Ik pas het aan, want de verleiding wordt me te machtig.
Layla Zo mag ik het horen.
Meneer, moet uw vrouw eigenlijk geen stem in dit kapittel hebben?
Steff Hoe dat zo?
Layla Nou, een vrouw, een vrouw houdt van winkelen, een vrouw wil dat een man weleens zien doen.
Zullen we haar niet even bellen?
Steff Ik heb hier niemand bij nodig.
Layla Oké.
Maar het is nu wel het geld dat eerst aan haar jurk was besteed.
Is het niet een beetje gek als u met de jurk van huis gaat en met een pak thuiskomt?
Steff Ik zie dat niet zo strikt.
Mijn baas heeft het geld verdiend door dingetjes te verpatsen; ik heb het ontvangen als loon voor mijn hand- en spandiensten; toen werd er een jurk van gekocht en nu een pak, dat is de aard van geld.
Layla Het is niet van een bonus?
Steff Zo laag ben ik niet gezonken.
Layla Er wordt van bonussen namelijk alleen maar rotzooi gekocht.
Steff Nou zeg, dit is geen apenpakkie, wat zit dat lekker, moet je mij nou eens zien.
Layla Meneer, ze verdienen bonussen alleen maar door zulke pakken te dragen!
Steff De kost gaat ook daarin voor de baat uit.
Layla Nou, heb ik teveel gezegd?
Steff Nog te weinig. U hebt u ingehouden. Dit is perfect.
Layla Loop eens op en neer.
Steff Het zit als een joggingpak.
Layla Maak eens een paar sprongen.
Ja, zo.
Draai nog eens flink in het rond.
Goed, zo.
Steff Tevreden?
Layla Zoals een modinette maar kan zijn.
Steff Hebben wij een deal?
Layla Wij hebben een deal.
Steff Het doet toch denken aan het verhaal van de boer die met zijn stier ter markt gaat, en de stier ruilt voor een paard, het paard voor een os, de os voor een ram, de ram voor een ooi, de ooi voor een hond, de hond voor een kat en de kat voor een kip.
Layla Ik vind dat een onaangename vergelijking.
Steff Is er een prijsverschil?
Layla Tussen wat?
Steff De jurk en het pak.
Layla Dat zal best, maar ik doe er niet moeilijk over.
Steff En als het pak nu minder kost.
Layla Een deal is een deal.
Steff Dat is waar.
Layla Houdt u het meteen aan?
Steff Ik trek het nooit meer uit.
9e scène
Claudia, Steff
Claudia Ga jij zonder mij een nieuw pak kopen?
Steff Ik ging zonder jou een verheenenweerde jurk ruilen.
Claudia Dat is erg flauw van je.
Steff Ik heb eruit gehaald wat erin zat.
Claudia Je hebt niet alle geld teruggekregen?
Steff Ik heb geen rooie cent teruggekregen.
Claudia En toen heb je ook maar een nieuw pak gekocht!
Steff Ik heb dit pak gekregen voor de jurk.
Claudia Je had het geld moeten krijgen.
Steff De jurk was onherstelbaar vermaakt, en als schikking heeft de winkelierster mij genereus dit pak afgestaan.
Claudia En mijn jurk?
Steff Die hangt weer in de verkoop. Wat ervan over is.
Claudia Jij laat je ook echt alles aansmeren, sukkel, wij hebben dat geld hard nodig.
Steff Ik heb er een goed pak voor.
Claudia Dat was het geld van mijn jurk.
Steff Dat is het nog steeds, alleen is het nu een pak.
Claudia Welke damesmodezaak verkoopt er nou ook nog herenkostuums?
Steff Jij liep die winkel in, liefste.
Claudia Wij waren aan het winkelen. Win-ke-len. Dan loop je winkel in winkel uit.
Steff Totdat je koelie het begeeft.
Claudia Wij hadden nog niets gekocht.
Steff En toen we iets kochten waren we blut.
Claudia Heb ik om meer gevraagd dan ik krijgen kon?
Steff Jij hebt dat ene ding dat je niet kon krijgen toch gekregen.
Claudia Dat was van korte duur, want ik heb een hele volière vol met dooie mussen en de meesten dragen een ringetje aan hun poot met jouw naam erop.
Steff Ik heb de pan leeggeschraapt om die ring te kunnen betalen.
Claudia Je bedonderde de winkelierster toen ze zich vergiste met de prijs.
Steff Zij hapte handig toe zodat het een deal was voordat ik er erg in had.
Claudia Zo ging dat natuurlijk ook met dat pak.
Steff Ze is inderdaad heel gewiekst.
Claudia Het is gewoon een sjacheraarster.
Steff Ze nam het anders voor je op.
Ze zei: ‘Moet jij je vrouw niet bellen?’
Ik vroeg waar is dat voor nodig, en ze zei: ‘Zij moet weten wat er met het geld gebeurt,’ maar toen kwam er weer iets tussen.
Claudia Jij wilt niet luisteren als een vrouw iets tegen je zegt.
Steff We zijn in ieder geval van die monsterlijke jurk af.
Claudia Het was een monster, ja, als uit een droom en daarom was hij zo betoverend.
Ik kwam in een roes, ik identificeerde me ermee.
Steff Het was een kunstwerk en jij hebt het kapotgemaakt
Het was niet De Nachtwacht, maar toch steek je er geen schaar in.
Claudia Jij koopt een mooi pak, en ik heb een jutezak om te dragen.
Steff Ik draag een duur pak, jij een jutezak.
Claudia Jij gunt mij die jurk niet.
Sterker: jij wilde dat ik die foute jurk kocht zodat jij je het geld kon toeëigenen voor een duur pak, want dat had je allang gezien.
Steff Bewijs het eens.
Claudia Dit is geen rechtszaak, dit is een kwestie van smaak.
Steff Ik word beticht van wansmaak.
Claudia Ja, zo luidt de aanklacht. Wansmaak.
Steff Jij koos een jurk uit waar de honden naar blaffen als ze hem alleen maar ruiken.
Ik koos een fraai pak.
De aanklacht komt hiermee te vervallen, lijkt mij.
Claudia Jij haalde die jurk uit het schap.
Jij stuurde deze misselijke zaak van begin tot eind.
Zit je er soms in met dat monster in die winkel?
Steff Ik haalde die jurk nietsvermoedend uit het schap, Claudia, en als afschrikwekkend voorbeeld.
Claudia Om mij in de maling te nemen.
Steff Welja, een geintje op zijn tijd.
Claudia Nou, gelachen dat we hebben!
Steff Als het niet om te janken was.
Claudia Er is er hier maar eentje die reden heeft om te lachen, en dat ben ik.
Steff Claudia, je drijft de zaak op de spits. Doe dat niet. Je krijgt een jurk van me, ik beloof het, want daar is alles om begonnen en zo zal het eindigen.
Claudia Hier kom je niet zo gemakkelijk mee weg, Steff.
Steff Naar het blijkt, maar toch zul je me deze keer moeten geloven.
Claudia Jij stuurde me de gewenste kant op, jij manipuleerde mij, samen met dat rekenwonder in die winkel.
Steff Dat is echt allemaal verbeelding.
Claudia Vervolgens kraakte je het af, je moedigde me niet aan, zodat ik juist eigenwijs werd en per se die jurk wilde hebben.
Het is allemaal jouw schuld.
Ik moet helemaal niks meer van je.
Waarom ben je niet zoals al die stomme kerels die met hun vrouw meelullen.
Nee hoor, jij moet er een eigen mening op na houden.
Ik hou dit leven niet vol, Steff, we moeten gaan scheiden,
Jij hebt geld dat voor mij was ingepikt voor je eigen genoegen.
Dat we nou moeten gaan scheiden in de echt om dat achterlijk pak van jou!
Als jij mij nou eens één keer iets gunde, dan was er geen reden om uit elkaar te gaan, maar dit is echt de emmer.
De druppel, bedoel ik.
Ik gun jou je pak toch ook, maar jij gunt mij die jurk niet, en daar gaat het om.
Jij neemt genoegen met een ruil, van mijn jurk tegen jouw pak, om mij te treiteren.
Nee, het is erger, het is veel erger.
Jij wilt mij straffen met die ruilhandel, omdat ik eigenwijs ben, omdat ik eindelijk ook eens iets voor mezelf wil hebben.
Nou, je hebt me er echt mee, gefeliciteerd, je hebt me echt een rotstreek geleverd.
Geld voor mijn jurk, dat jij ronddraagt als jouw pak.
Het kan wel zijn dat je van ander geld een jurk voor mij kunt kopen, eentje die we niet hoeven te ruilen, eentje die menswaardig is, als het ware, maar daar gaat het niet om.
Jij had me kunnen bellen.
Overleggen.
Maar dat laat je achterwege, want je wilt geen discussie.
Je wilt toch niet van gedachten veranderen.
Het gaat hier om iets dat heel diep zit, Steff, heel diep in de ziel van een vrouw.
Het gaat dieper dan een jurk waarover ik mijn hele leven al heb gedroomd, dus je begrijpt dat het niet om een gril gaat.
In plaats van een man die naast een vrouw in een mooie jurk gaat, gaat daar een goedgeklede man die een meisjeskindje in een broekje en een topje meevoert.
Wat heeft die meneer een leuke dochter; hij mag haar wel in de gaten houden.
Ben ik soms een stripfiguurtje dat nooit volwassen wordt?
O, o, o, ik heb er zo’n genoeg van om mijn hele leven lang helemaal alleen te zijn.
10e scène
Steff, Claudia, Layla, Jean-Paul
Layla Ik heb ze gevonden!
Jean-Paul, kom verder.
Jullie vinden het niet erg als ik zomaar in huis val?
Steff Nou, het is eigenlijk nogal een verrassing.
Claudia Ik ben even bezig assertief tekeer te gaan, en ik ben nog lang niet klaar, weet je wel.
Layla Gevonden via het nummer van de pinpas! Is dat nou niet sterk?
Steff Ik heb hier helemaal geen zin in. Kunt u een andere keer terugkomen?
Claudia Wilt u helemaal wegblijven, alstublieft?
Jean-Paul Is dit de madame?
Layla Jawel, Jean-Paul, dit is de madame.
Jean-Paul Enchantée, madame Claude, mag ik haar kussen, meneer?
Steff Kus haar, pak haar in, neem haar mee.
Jean-Paul Zeg, Layla, ze is niet half zo lelijk als je zei!
Layla Een vrouw bekijkt een andere vrouw nu eenmaal met andere ogen.
Jean-Paul Foei, je moest beter weten dan zulke nare dingen te zeggen over een andere vrouw.
Claudia Wat zei ze dan?
Jean-Paul Ze had het over een mager scharminkel met een schelle stem waar geen verstandig woord uitkwam.
Steff Ik kan u geruststellen op dit punt, ze heeft haar verstand inmiddels gevonden.
Jean-Paul Kijk nou toch, wat een plaatje, wat een beeldig meisje en wat een vurige oogopslag, ze is gewoon heerlijk.
Claudia Wie bent u eigenlijk?
Layla Mag ik u voorstellen, Jean-Paul Béqaqté-Schmulle in hoogsteigen persoon.
Steff Nou dat weer.
Claudia Is dit een of andere misselijke grap, of zo?
Jean-Paul Maar wat is hier aan de hand?
Wat hang hier een rotsfeer!
Wacht, zegt u maar niets, want ik kan het wel raden.
Het lijkt Parijs wel, daar zie ik de hele dag niks anders dan touwtrekken tussen man en vrouw en bakkeleien over geld.
Madame Claude, ik kom u bedanken voor wat u voor mij hebt gedaan.
En het spijt me dat dit zo is gelopen.
U kocht mijn creatie! Het was de eerste keer dat er een werd verkocht.
Dat is zo mooi en zo heerlijk!
Maar deze creatie was bestemd voor een etalage van het Wespennest en nooit bedoeld om te worden gedragen.
Layla De logistiek loopt niet altijd even soepel.
Jean-Paul Natuurlijk was het een vergissing.
Wie kan zich nu vertonen in een dergelijke monstruosité?
Al helemaal niet een jonge vrouw, zoals u, zo teer en zo tenger.
Een aap in een smoking op een driewieler en met een sigaar in zijn hoofd ziet er daarbij vergeleken uit als een toonbeeld van elegantie!
Claudia Die aap in smoking gaat aanstonds vertrekken op zijn driewieler.
Layla Misschien kun jij even uit een ander vaatje tappen, Claudia, meneer Béqaqté-Schmulle bedoelt het goed.
Steff Die meneer met zijn goede bedoelingen is bezig ons huwelijk naar de knoppen te helpen.
Layla Dat doet u toch echt zelf.
Jean-Paul Madame Claude heeft niet gekregen wat zij wilde, meneer, en u hebt iets waar het niet om was begonnen.
Een kleinburgerlijk apenpakkie dat u zich hebt laten aansmeren, achter de rug van uw vrouw om.
Layla Het is een prachtig pak dat die meneer goed staat.
Jean-Paul Het is een gevangenispakkie.
Dat dragen kantoorslaven van la Défense en het Elysée, en weet ik veel waar die lui zich vrijwillig laten opsluiten.
Layla Dat noem je een krijtstreepje.
Jean-Paul Het verschil met een pakkie van het KZ is slechts gradueel.
Layla Concentratiekampen hebben wij hier in Holland niet.
Jean-Paul Holland is een groot concentratiekamp.
Layla U houdt er echt verouderde ideeën op na.
Jean-Paul In uw ogen misschien, die zich hebben gewend aan etalages en aanbiedingen op het internet; ik zie dat pak als de bondage van de hedendaagse loonslaaf, die van alle tijden is.
Layla U beledigt mij hier echt heel erg mee.
Jean-Paul Dat hoopte ik al.
Layla En het is geen showroommodel dat per ongeluk in de schappen terecht komt.
Claudia Wie verkoopt er nou een showroommodel voor zoveel geld?
Jean-Paul Ik kan u niet zeggen hoezeer me dat spijt, want ik wil met mijn werk de mensen nader tot elkaar brengen, en ik ben hier om te redden wat er te redden valt.
Claudia Deze zaak is reddeloos verloren, want ik ga van die vent in dat apenpak af.
Jean-Paul U overdrijft het, madame Claude.
Hij trekt dat pak vanavond weer uit en dan is hij weer uw eigen, lieve man.
Claudia Hij is niet van mij en hij is niet lief.
Jean-Paul Ik verbied deze echtscheiding. Mijn kleren veroorzaken geen echtscheiding; ze brengen de mensen tot elkaar.
Claudia Naar het blijkt.
Jean-Paul Ik zal het u bewijzen.
Claudia Dat wordt een hele klus, meneer.
Jean-Paul Het is zo gepiept.
Madame Claude, u hebt niet op uw man gelet toen hij door de commercie in de luren werd gelegd.
Uw man heeft u niet geraadpleegd toen het erop aankwam.
Daarom is mijn creatie in het niets verdwenen.
U bent van elkaar vervreemd.
Maar ik bied aan u te kleden, en u gekleed terug te geven aan uw man.
Wat u doet als de kleren uitgaan is aan u.
Claudia Ik kan dit niet echt goed volgen.
Steff Wat vindt uw broer hiervan?
Jean-Paul Mijn broer?
Steff Anatole, uw broer.
Jean-Paul Mijn broer heet François, naar onze vader.
Steff Nou, waar is hij?
Jean-Paul á Paris, op onze zaken letten, François is heel zakelijk.
Steff U hebt toch ruzie met hem over de erfenis van uw moeder.
Jean-Paul Mijn moeder, meneer, is springlevend, ik heb haar tien minuten geleden nog aan de telefoon gehad.
Steff Dan kan er nog geen ruzie zijn over de erfenis.
Jean-Paul Maar ik kan jou wel een pak op je sodemieter slaan, stomme idioot.
Steff Het staat op het internet.
Jean-Paul Gelooft u soms ook wat er in de krant staat?
Steff Natuurlijk niet.
Jean-Paul Madame Claude, mag ik u zo wel noemen?
Claudia Het is toegestaan.
Jean-Paul U hebt mij als kunstenaar de hoogste eer bewezen, door mijn werk serieus te nemen.
Dat is nog niet eerder voorgekomen.
U bent Anaïs Nin met haar hoofd in een vogelenkooi.
U bent Beatrice Portinari in een jurk zo rood als een bloedspat op de straat.
U bent de Heilige Maagd in haar blauwe gewaad.
U bent Jeanne D’Arc in haar ijzeren harnas.
Voor mij nochtans.
Ik ben maar Jean-Paul, over wie roddels en leugens worden verspreid, maar u hebt mij beter gemaakt want u hebt mij gekozen.
Het is maar dat u het weet.
Claudia Ik was me er niet zo direct van bewust.
Jean-Paul Daarom zeg ik het u, hier en nu, en ik vraag u wat ik voor u kan doen.
Zeg het, en het is gedaan.
Claudia U hebt mij helemaal niet in uw – eh – creatie gezien, meneer, en dat moest maar zo blijven.
Jean-Paul Het is jammer, maar ik leg me erbij neer.
Claudia Ik heb niets om te dragen, nu ik uw jurk niet heb.
Jean-Paul Oh, wat is dat een heerlijk antwoord!
Dat ik daarvoor naar dat achterlijke Holland moest komen.
Om zo’n vrouw te vinden, en het is geeneens een nuffige Française zonder tieten en zonder kont die alleen maar op geld uit is.
Steff Het kostte alleen maar geld, meneer.
Jean-Paul En niet zo’n klein beetje ook.
Daarom hoop ik dat u tevreden bent met uw pak.
Het is echt een pak voor een man zoals u, met een solide internet verbinding.
Steff Fijn. Mijn vrouw heeft haar wens geuit, u hebt die in vervulling doen gaan, en dan zijn we zo ongeveer wel klaar.
Jean-Paul Uw vrouw heeft niets om te dragen.
Hebt u haar niet gehoord?
Zij heeft daarmee een wens geuit en ik als Fransman ben daar gevoelig voor.
Ik ga niet weg zonder haar te hebben gegeven wat zij wenst.
Tenminste, als u, haar man immers, het mij toestaat.
Steff Van mij wil ze niets meer hebben.
Jean-Paul Dan help ik u.
Madame Claude, u bent mijn uitverkorene, komt u met mij winkelen in een koopgoot naar uw keuze, en ik ben uw koelie.
Steff Je was toch van plan ervandoor te gaan, kijk nou, je wordt al opgehaald.
Jean-Paul Lieve Claude, tegen de tijd dat we in Parijs zijn, bent u van de schrik bekomen en dan ligt de lichtstad aan uw voeten.
Claudia Nou, dat vind ik best leuk.
Jean-Paul Goddank! Hoor je dat Layla, ze gaat overstag.
Ach, wat is dat spannend om een vrouw te voet te vallen en haar te moeten smeken.
Ik heb dit aangericht met mijn maffe creatie en ik maak het weer goed.
Hebt u nou alleen een rokje en een topje om aan te doen?
Claudia Dat is het probleem, weet u nog wel?
Jean-Paul Meneer, ik breng haar persoonlijk terug, gekleed als een volwassen vrouw.
Steff Hou haar maar.
Jean-Paul Misschien doe ik dat wel.
Steff En nou is het welletjes geweest!
Dat Franse stuk ellende maakt hier de dienst niet uit.
Jean-Paul Het is slechts ten dans, dans toch mee.
Steff Ik dans met mijn eigen vrouw.
Jean-Paul Ik leen haar even, om haar gedachten te verzetten en ik lever haar als herboren bij u thuis af.
Steff Is dat ook haar bedoeling?
Claudia Steff, Jean-Paul en ik maken een uitstapje, maar alleen als jij het goed vindt.
Steff Net wilde je nog scheiden.
Claudia Ik sloeg door en ik overdreef als een klein kind.
Maar wat ik zei heeft een grond.
Ik ben gepasseerd en gekleineerd.
Jean-Paul bouwt me nu op, dat heb ik wel even verdiend, vind ik.
Jean-Paul Laat de rede zegevieren, en gun mij dit genoegen.
Steff Er is gebrek aan vrouwen in Parijs?
Jean-Paul Heb je ze weleens gezien? Geen tieten, geen kont, ze kletsen de hele dag uit hun nek en ze kopen mijn jurk niet.
Steff Als je haar maar niet in zo’n rotjurk over de Champs Elysée laat paraderen.
Jean-Paul De Champs Elysée, dat is zó 19e eeuw!
Geef mij maar Canal Saint Martin.
En ik zal haar kleden als een vrouw, niet als een kind, en niet als een trapeze werkster.
Steff Ze zei het al: dat wordt een hele klus.
Jean-Paul Het is een uitdaging.
Claudia Hou met niet tegen, Steff.
Steff U hebt een vrouw een jurk bezorgd die ze niet kan dragen zodat u haar naakt kunt wegvoeren.
Jean-Paul Ach, dat is mooi gezegd, zo literair geredeneerd, daar heb ik echt waardering voor.
Een naakte vrouw, daar gaat het om, zegt u?
Kijk eens naar haar, naar madame Claude, hoe ze erbij loopt in een rokje en een topje waar zelfs een sprietmagere Parisiènne aan alle kanten uitpuilt.
Is dat géén uitkleden?
Kost dan géén geld?
Wat heeft ze voor haar geld: ze gaat in haar blote kont over straat.
En u hebt iets over mij te zeggen?
Steff Claudia, donder op met die vent, hij komt me mijn neus uit.
Jean-Paul Madame Claude, we laten de meneer alleen met zijn gedachten.
Mijn wagen staat voor.
Layla De aap krijgt het pak.
De Fransman krijgt de vrouw.